Dictogloss or Processing Instruction: Which Works Better on EFL Learners’ Writing Accuracy?
Metadata
Show full item recordAuthor
Azmoon, YasamanEditorial
Universidad de Granada
Materia
Dictogloss Processing instruction Structured Input Activities Writing accuracy Elementary EFL Students Instrucción de procesamiento Actividades estructuradas de insumos Precisión de escritura Estudiantes elementales de EFL
Date
2021Referencia bibliográfica
Azmoon, Yasaman. Dictogloss or Processing Instruction: Which Works Better on EFL Learners’ Writing Accuracy? Porta Linguarum 36, junio 2021, 263-277. [DOI: 10.30827/portalin.v0i36.20909]
Abstract
Although many investigations have been carried out into the consequence
of applying different approaches to teaching writing, there is still a lack of the empirical
comparing research into two influential focus-on-form methods of generating writing accuracy. This study is therefore significant as it is the very first study that compares the relative
effects of the two instructional interventions of dictogloss and processing instruction on
EFL learners’ writing accuracy. To achieve the abovementioned aim, 56 teenage Iranian
participants with elementary level English were homogenized and selected out of 90 learners
at a language school, using the results of a piloted sample Key English Test (KET). These
participants were randomly divided into two experimental groups with 28 participants in
each: one a dictogloss and the other a processing instruction group. A writing test was administered as a pretest to homogenize these participants regarding writing accuracy and then
in one group dictogloss tasks and in the other processing instruction tasks were practiced
through 8 sessions. A picture sequence writing task was administered as a posttest at the
end of the treatments to both groups. Finally the mean scores of both groups on the posttest
were compared through an independent samples t-test. The result rejected the null hypothesis
demonstrating that dictogloss, through a mixture of collaborative factors in the teaching and
learning process, could significantly motivate the participants who outperformed the processing instruction group regarding their writing accuracy. Aunque se han hecho muchas investigaciones sobre las consecuencias de aplicar diferentes enfoques a la escritura, todavía falta la comparación empírica de la investigación
de dos influyentes focos en los métodos de forma sobre la exactitud de la escritura.Por lo tanto, este estudio tiene importancia, ya que es el primer estudio que compara los efectos relativos de dos intervenciones instruccionales de la instrucción de desfalco y procesamiento en la exactitud de la escritura de los alumnos de EFL. Para lograr el objetivo de este
estudio, 56 adolescentes iraníes participantes en el nivel primario fueron homogeneizados y
seleccionados de entre 90 estudiantes de una escuela de idiomas, basándose en el resultado
de una muestra piloto de Key English Test (KET). Estos participantes fueron divididos aleatoriamente en dos grupos experimentales con 28 participantes en cada uno: grupos de instrucción de dictogloss y de procesamiento. Se administró un test de escritura como preprueba
para homogeneizar a estos participantes con respecto a la precisión de escritura y luego en
un grupo de tareas de dictogloss y en el otro trabajo de instrucción de procesamiento se practicaron a través de 8 sesiones. Al final de los tratamientos, se administró a ambos grupos
una prueba de escritura de secuencias de imágenes como prueba posterior. Finalmente se
compararon las puntuaciones medias de ambos grupos en el posttest a través de una prueba
t de muestras independientes. El resultado rechazó la hipótesis nula que demostraba que el
dictogloss, a través de una mezcla de factores colaborativos en el proceso de enseñanza y
aprendizaje, podía motivar significativamente a los participantes que superaron al grupo de
instrucción de procesamiento en cuanto a su precisión de escritura.