Dictogloss or Processing Instruction: Which Works Better on EFL Learners’ Writing Accuracy? Azmoon, Yasaman Dictogloss Processing instruction Structured Input Activities Writing accuracy Elementary EFL Students Instrucción de procesamiento Actividades estructuradas de insumos Precisión de escritura Estudiantes elementales de EFL Although many investigations have been carried out into the consequence of applying different approaches to teaching writing, there is still a lack of the empirical comparing research into two influential focus-on-form methods of generating writing accuracy. This study is therefore significant as it is the very first study that compares the relative effects of the two instructional interventions of dictogloss and processing instruction on EFL learners’ writing accuracy. To achieve the abovementioned aim, 56 teenage Iranian participants with elementary level English were homogenized and selected out of 90 learners at a language school, using the results of a piloted sample Key English Test (KET). These participants were randomly divided into two experimental groups with 28 participants in each: one a dictogloss and the other a processing instruction group. A writing test was administered as a pretest to homogenize these participants regarding writing accuracy and then in one group dictogloss tasks and in the other processing instruction tasks were practiced through 8 sessions. A picture sequence writing task was administered as a posttest at the end of the treatments to both groups. Finally the mean scores of both groups on the posttest were compared through an independent samples t-test. The result rejected the null hypothesis demonstrating that dictogloss, through a mixture of collaborative factors in the teaching and learning process, could significantly motivate the participants who outperformed the processing instruction group regarding their writing accuracy. Aunque se han hecho muchas investigaciones sobre las consecuencias de aplicar diferentes enfoques a la escritura, todavía falta la comparación empírica de la investigación de dos influyentes focos en los métodos de forma sobre la exactitud de la escritura.Por lo tanto, este estudio tiene importancia, ya que es el primer estudio que compara los efectos relativos de dos intervenciones instruccionales de la instrucción de desfalco y procesamiento en la exactitud de la escritura de los alumnos de EFL. Para lograr el objetivo de este estudio, 56 adolescentes iraníes participantes en el nivel primario fueron homogeneizados y seleccionados de entre 90 estudiantes de una escuela de idiomas, basándose en el resultado de una muestra piloto de Key English Test (KET). Estos participantes fueron divididos aleatoriamente en dos grupos experimentales con 28 participantes en cada uno: grupos de instrucción de dictogloss y de procesamiento. Se administró un test de escritura como preprueba para homogeneizar a estos participantes con respecto a la precisión de escritura y luego en un grupo de tareas de dictogloss y en el otro trabajo de instrucción de procesamiento se practicaron a través de 8 sesiones. Al final de los tratamientos, se administró a ambos grupos una prueba de escritura de secuencias de imágenes como prueba posterior. Finalmente se compararon las puntuaciones medias de ambos grupos en el posttest a través de una prueba t de muestras independientes. El resultado rechazó la hipótesis nula que demostraba que el dictogloss, a través de una mezcla de factores colaborativos en el proceso de enseñanza y aprendizaje, podía motivar significativamente a los participantes que superaron al grupo de instrucción de procesamiento en cuanto a su precisión de escritura. 2021-07-21T11:31:06Z 2021-07-21T11:31:06Z 2021 info:eu-repo/semantics/article Azmoon, Yasaman. Dictogloss or Processing Instruction: Which Works Better on EFL Learners’ Writing Accuracy? Porta Linguarum 36, junio 2021, 263-277. [DOI: 10.30827/portalin.v0i36.20909] http://hdl.handle.net/10481/69832 10.30827/portalin.v0i36.20909 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada