dc.contributor.author | Suárez Muñoz, Rosa María | |
dc.contributor.author | Ortiz Camacho, María Del Mar | |
dc.contributor.author | Baena Extremera, Antonio | |
dc.date.accessioned | 2021-03-05T12:57:47Z | |
dc.date.available | 2021-03-05T12:57:47Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Suárez Muñoz, R., Ortiz Camacho, M., & Baena Extremera, A. (2020). El traje escénico en la Danza Española: importancia y simbolismo. Revista de Humanidades, 0(41), 11-36. [https://doi.org/10.5944/rdh.41.2020.22907] | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10481/66935 | |
dc.description.abstract | The theatrical costumes, in the genesis of a scenic dance project, are considered
one more element whose importance lies in its significance. The aim of this paper
has been to verify the importance of it as a communicating tool of concepts and as
a symbolic element that contributes a sense to the interpretation of Spanish Dance.
The use of this costume has been studied from a professional perspective (National
Ballet of Spain (BNE), renowned performers and choreographers) and from an
educational perspective (Professional Dance Conservatories of Andalusia (Spain)
(CPDA)), making a methodological triangulation that combines quantitative and
qualitative research, using the questionnaire and previously validated interviews
as basic instruments. As a conclusion, the importance given to the use of theatrical
costumes in Spanish Dance as an intentional communicative tool stands out, as well
as their contribution to the interpretation in the scenic representation, confirming
the hypotheses raised. | es_ES |
dc.description.abstract | El vestuario teatral, en la génesis de un proyecto escénico de danza, se considera un
elemento más cuya importancia radica en su significación. El objetivo general de
este trabajo ha sido constatar la importancia del traje escénico como herramienta
transmisora de conceptos y como elemento simbólico que aporta un sentido a
la interpretación de la Danza Española. Se ha estudiado el uso de este vestuario
desde una perspectiva profesional (Ballet Nacional de España (BNE), intérpretes
y coreógrafos de reconocido prestigio) y desde una perspectiva educativa
(Conservatorios Profesionales de Danza de Andalucía-España (CPDA)). Se ha
realizado una triangulación metodológica combinando investigación cuantitativa
y cualitativa utilizando como instrumentos básicos el cuestionario y entrevistas
previamente validadas. Como conclusión, resalta la importancia otorgada al
uso del vestuario teatral en la Danza Española como herramienta comunicativa
intencional, así como su aportación a la interpretación en la representación
escénica, confirmándose así las hipótesis planteadas. | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ | * |
dc.subject | Danza española | es_ES |
dc.subject | Indumentaria | es_ES |
dc.subject | Vestuario teatral | es_ES |
dc.subject | Ballet Nacional de España | es_ES |
dc.subject | Conservatorio Profesional de Danza | es_ES |
dc.subject | Spanish Dance | es_ES |
dc.subject | Dress | es_ES |
dc.subject | Theatrical Costumes | es_ES |
dc.subject | National Ballet of Spain | es_ES |
dc.subject | Professional Dance Conservatory | es_ES |
dc.title | El traje escénico en la Danza Española: importancia y simbolismo | es_ES |
dc.title.alternative | Scenic costume in Spanish Dance: importance and symbolism | es_ES |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.rights.accessRights | open access | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.5944/rdh.41.2020.22907 | |
dc.type.hasVersion | VoR | es_ES |