dc.contributor.author | Gutiérrez Braojos, Calixto | |
dc.contributor.author | Montejo Gámez, Jesús | |
dc.contributor.author | Poza Vilches, María De Fátima | |
dc.contributor.author | Marín Jiménez, Ana Eugenia | |
dc.date.accessioned | 2021-02-17T09:19:16Z | |
dc.date.available | 2021-02-17T09:19:16Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Gutiérrez-Braojos, C.; Montejo-Gámez, J.; Poza Vilches, F., & Marín-Jiménez, A. (2020). Evaluation of research on the Knowledge Building pedagogy: a mixed methodological approach. RELIEVE, 26(1), art. 6. http://doi.org/10.7203/relieve.26.1.16671 | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10481/66625 | |
dc.description.abstract | Knowledge Building (KB) is a theoretical framework that promotes collective inquiry through the resolution of
knowledge problems that are relevant for certain educational community. There is an increasing number of authors
looking into benefits of this approach, thus an overview of the trends of research is needed. The aim of this study is to
provide the state of the art concerning the research production on Knowledge Building pedagogy including trends and
relevant issues. In this study a sequential explanatory design was applied. Both quantitative (scientometric analysis)
and qualitative (systematic review) approaches were applied. The sample was selected from the most recent
productions published in journals indexed in the Web of Science database. The scientometric analysis shows a
publishing dynamics typical of an up and coming research field. In the qualitative phase, analysis reveals research
trends on Knowledge Building as well as the benefits of putting it into practice in a wide range of contexts, exposing
that technology is a relevant component of learning based on the pedagogy. These benefits mainly regard to individuals'
depth of thinking and collaboration skills within computer supported environments. | es_ES |
dc.description.abstract | La Construcción de Conocimiento (CC) es un marco teórico que promueve la indagación colectiva para resolver
problemas del conocimiento relevantes en una comunidad educativa. Hay un número cada vez mayor de autores
que buscan los beneficios de este enfoque, por lo que se necesita una visión general de las tendencias de la
investigación. El objetivo de este estudio es proporcionar el estado del arte relacionado con la producción de
investigación sobre la pedagogía de la Construcción de Conocimiento, incluidas las tendencias y temas
relevantes. En este estudio se aplicó un diseño explicativo secuencial que combina los enfoques cuantitativos
(análisis cienciométrico) y cualitativos (revisión sistemática). La muestra se seleccionó de las producciones más
recientes publicadas en revistas indexadas en la base de datos Web of Science. El análisis cienciométrico
muestra una dinámica de publicación típica de un campo de investigación emergente. En la fase cualitativa, el
análisis revela las tendencias de investigación sobre la creación de conocimiento, así como los beneficios de
ponerlo en práctica en una amplia gama de contextos, exponiendo que la tecnología es un componente relevante
del aprendizaje basado en la pedagogía. Estos beneficios se refieren principalmente a la profundidad de
pensamiento de los individuos y las habilidades de colaboración dentro de entornos de aprendizaje sostenidos
por computadora. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Universitat de València | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial 3.0 España | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/ | * |
dc.subject | Social constructivism | es_ES |
dc.subject | Knowledge Building Pedagogy | es_ES |
dc.subject | Scientometric analysis | es_ES |
dc.subject | Systematic review | es_ES |
dc.subject | Mixed methods | es_ES |
dc.subject | Constructivismo social | es_ES |
dc.subject | Pedagogía Knowledge Building | es_ES |
dc.subject | Análisis cienciométrico | es_ES |
dc.subject | Revisión temática | es_ES |
dc.subject | Métodos mixtos | es_ES |
dc.title | Evaluation of research on the Knowledge Building pedagogy: a mixed methodological approach | es_ES |
dc.title.alternative | Evaluación de la investigación sobre la pedagogía Construcción de Conocimiento: un enfoque metodológico mixto | es_ES |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.rights.accessRights | open access | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.7203/relieve.26.1.16671 | |