Analysis of pre-service teachers’ attitudes towards inclusive education
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Universitat de València
Materia
Educational inclusion Attitude Teacher education Perception Feeling Behavior Prejudice Educación inclusiva Actitud (Psicología) Formación de profesores Percepción Creencias Sentimientos
Fecha
2020Referencia bibliográfica
Rodríguez-Fuentes, A., & Caurcel Cara, M.J. (2020). Analysis of pre-service teachers’ attitudes towards inclusive education. RELIEVE, 26(1), art. 5. http://doi.org/10.7203/relieve.26.1.16196
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Vice-Rector's Office for Equality, Inclusion and Sustainability at the University of GranadaResumen
The rise of global policies, guarantors of a democratic education, materialized in a model of inclusive school for
everyone is not yet a tangible reality. Their education policies that are in place do not contribute to it’s cause. From this
problem arises the purpose to study such professional education policies, in order to develop a consistent attitude,
among professionals, with the acceptance of the otherness and it’s correspondent education requirements. The design
followed for this study is quantitative, transversal, non-experimental, descriptive and correlational, making use of two
standard and confirmed questioners, given to 712 university graduates, which data underwent different analysis:
percentage, central tendency, dispersion, differentials and correlational. It is shown the correct attitude to deal with
people with disabilities, as well as, the need to implement strategies to effectively attend to this groups in the academic
context, after establishing differences between groups and the scarce consistency of individuals, which prevent us from
talking about consolidated patterns. La asunción de políticas globalizadas garantes de la democratización de enseñanzas materializadas en el modelo
de escuela inclusiva para todos no es todavía una realidad palpable. Sus políticas formativas afanadas en tal
empresa tampoco consiguen contribuir a su causa. De tal problema surge el propósito del estudio de tales
políticas de formación de profesionales para el desarrollo actitudinal acorde a las premisas de aceptación de la
otredad y su atención educativa correspondiente. Se sigue un diseño cuantitativo transversal no -experimental,
descriptivo y relacional, valiéndose de dos cuestionarios estandarizados y validados, suministrados a 712
estudiantes universitarios, cuyos datos se sometieron a análisis porcentuales, tendencia central, dispersión,
diferenciales y correlaciónales. Se infiere la adecuada actitud para tratar con personas con diversidad funcional y
la necesaria dotación de estrategias para hacer efectiva la atención en el contexto académico, luego de establecer
diferencias entre colectivos y escasez de consistencia individuales, lo que impide hablar de patrones
consolidados.