A cross-sectional study on task type and negotiation of meaning in CLIL child-child interaction
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Universidad de Granada
Materia
Young learners Interaction Tasks Conversational adjustments EFL Jóvenes aprendices Interacción Tareas Ajustes conversacionales ILE
Fecha
2021Referencia bibliográfica
Ángeles Hidalgo, María; Azpilicueta Martínez, Raúl. A cross-sectional study on task type and negotiation of meaning in CLIL child-child interaction. Porta Linguarum 35, enero 2021, 183-204. [DOI: https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.15528]
Resumen
Different task types have been hypothesised to affect the type and amount of
Negotiation of Meaning (NoM) generated in learner-learner interactions. However, studies
specifically addressing the impact of the task variable on the NoM in child-child interactions
in foreign language contexts are virtually non-exixtent. This study analyses the amount and
type of NoM operationalised as conversational adjustments (CAs) present in the interactions
of primary education L1-Spanish young learners (YLs) of English on two different tasks.
Participants were 40 eight-year-old children enrolled in a partial immersion Content and
Language Integrated Learning (CLIL) program. Ten pairs took part in a two-way pictureplacement jigsaw, while the other ten participated in a one-way picture-placement storybased task. The results indicate that the impact of task type on the amount and type of CAs
produced by participants is more far-reaching than expected, revealing a significantly greater
amount of CAs in the one-way task. This finding locates this variable at the very core of the
list of factors directly impinging on NoM. Diferentes tipos de tarea afectan al tipo y cantidad de la Negociación de Significado (NdS) generada en interacciones aprendiz-aprendiz. Sin embargo, el número de estudios que abordan el impacto de la variable tarea en la NdS en interacciones entre niños en
contextos de aprendizaje de inglés es prácticamente inexistente. Este estudio analiza la cantidad y tipología de NdS operacionalizada en forma de los ajustes conversacionales (ACs)
presentes en las interacciones de jóvenes aprendices de inglés (L1 castellano) en educación
primaria durante dos tareas diferentes. Los sujetos eran 40 alumnos y alumnas de ocho años
de edad cursando un programa de inmersión parcial de Aprendizaje Integrado de Contenidos
y Lenguas Extranjeras (AICLE). Diez parejas participaron en una tarea bidireccional de
colocación de imágenes; las otras diez realizaron una tarea unidireccional de colocación de
imágenes integrada en una historia. Los resultados apuntan a que el impacto de la tarea en el
tipo y cantidad de ACs producido por los participantes tiene un alcance mucho mayor de lo
esperado, revelando una cantidad significativamente mayor de ACs en la tarea unidireccional. Este hallazgo sitúa al tipo de tarea como una variable central en la lista de factores con
un impacto directo en la NdS.