Learning foreign languages through content and language integrated learning in physical education: A systematic review
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
CLIL Foreign Language Language learning Multilingualism Physical Education AICLE Lengua extranjera Aprendizaje de lenguas Multilingüismo Educación física
Fecha
2021Referencia bibliográfica
Gil López, Víctor; González Víllora, Sixto; Hortigüela Alcalá, David. Learning foreign languages through content and language integrated learning in physical education: A systematic review. Porta Linguarum 35, enero 2021, 165-182. [DOI: https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.15785]
Resumen
The goal of this systematic review was to describe and assess studies that used
content and language integrated learning (CLIL) programmes to teach a foreign language via
physical education in a school setting. 35 articles met the selection criteria. Results consisted
of two types of studies: (a) Low-intensity CLIL programmes (only the physical education
subject was used) and (b) High-intensity CLIL programmes (various academic subjects were
combined). No studies were found in the preschool education stage. Most of the research
was implemented in Spain. Games and sports were the most frequently used contents, and
English was the most commonly used foreign language. High-intensity CLIL programmes
improved student’s overall proficiency in a foreign language at a higher level. Finally, it is
not clear if physical education classes conducted using CLIL have a positive or negative
effect on students’ moderate-to-vigorous physical activity (MVPA) levels. El objetivo de esta revisión sistemática fue describir y evaluar estudios que utilizaron los programas de aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras (AICLE)
para enseñar una lengua extranjera a través de la educación física en el contexto escolar. 35
artículos cumplieron los criterios de selección. Los resultados mostraron dos tipos de estudios:
(a) programas AICLE de baja intensidad (en los que solo la asignatura de educación física fue
implicada) y (b) programas AICLE de alta intensidad (donde varias materias académicas fueron combinadas). No se encontraron estudios en la etapa de educación infantil. La mayor parte
de las investigaciones se implementaron en España. Los juegos y deportes fueron los contenidos más utilizados, y el inglés la lengua extranjera más usada. Los programas AICLE de alta
intensidad mejoraron el dominio general del estudiante en una lengua extranjera en mayor
medida. Finalmente, no está claro si la educación física desarrollada con AICLE tiene un efecto positivo o negativo en los niveles de actividad física moderada-vigorosa de los estudiantes.