Teaching psychology at university using the content and language integrated learning (CLIL) approach
Metadatos
Afficher la notice complèteAuteur
Navarro Guzmán, José I.; Romero Alfaro, Elena; Menacho Jiménez, Inmaculada; Aragón Mendizábal, EstíbalizEditorial
Universidad de Granada
Materia
CLIL Teaching psychology Higher education Bilingual teaching Enseñar psicología Docencia universitaria Enseñanza bilingüe
Date
2021Referencia bibliográfica
Navarro Guzmán, José I.; Romero Alfaro, Elena; Menacho Jiménez, Inmaculada; Aragón Mendizábal, Estíbaliz. Teaching psychology at university using the content and language integrated learning (CLIL) approach. Porta Linguarum 35, enero 2021, 77-91. [DOI: https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.16858]
Résumé
A lesson in a psychology course given to university students is presented,
using the Content and Language Integrated Learning (CLIL) approach. A total of 78 psychology freshmen college students participated in this experiment. All participants received four
lessons in a regular university class. The lessons were about general concepts on psychological disorders. The lessons were taught in English. Different quantitative and qualitative
aspects of content acquisition were assessed. In addition, attitudes about and motivation
to participate in this bilingual learning practice at the university were evaluated. Results
showed a high level of approval and motivation for this methodology, along with a significant assimilation of the content taught. In conclusion, intensifying interaction and diversifying of linguistic skills, as well as adjusting the lecturing time to match the students’ learning
capacity and the professor’s second language proficiency, could potentially improve this
CLIL experience. Se presenta una experiencia de enseñanza de contenidos de psicología en estudiantes universitarios, utilizando los planteamientos del enfoque Aprendizaje Integrado
de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE). Un total de 78 estudiantes del primer curso participaron durante cuatro sesiones de clase reglada en una actividad de enseñanza de
contenidos sobre Psicopatología en inglés. Se evaluaron diferentes aspectos cuantitativos
y cualitativos de asimilación de contenidos y de variables motivacionales y actitudinales
hacia la enseñanza bilingüe dentro de la formación universitaria. Los resultados mostraron
un alto grado de satisfacción y motivación por este tipo de enfoque metodológico, además
de una significativa asimilación de los contenidos objeto de aprendizaje. En conclusión, la
intensificación de la interacción y la diversificación de las habilidades lingüísticas, así como
el ajuste de la longitud de las lecciones, para que coincida con la capacidad de aprendizaje
de los estudiantes y el dominio del segundo idioma del profesor, podrían mejorar esta experiencia CLIL.