Show simple item record

dc.contributor.authorNavarro Guzmán, José I.
dc.contributor.authorRomero Alfaro, Elena
dc.contributor.authorMenacho Jiménez, Inmaculada
dc.contributor.authorAragón Mendizábal, Estíbaliz
dc.date.accessioned2021-02-05T09:45:39Z
dc.date.available2021-02-05T09:45:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNavarro Guzmán, José I.; Romero Alfaro, Elena; Menacho Jiménez, Inmaculada; Aragón Mendizábal, Estíbaliz. Teaching psychology at university using the content and language integrated learning (CLIL) approach. Porta Linguarum 35, enero 2021, 77-91. [DOI: https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.16858]es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/66321
dc.description.abstractA lesson in a psychology course given to university students is presented, using the Content and Language Integrated Learning (CLIL) approach. A total of 78 psychology freshmen college students participated in this experiment. All participants received four lessons in a regular university class. The lessons were about general concepts on psychological disorders. The lessons were taught in English. Different quantitative and qualitative aspects of content acquisition were assessed. In addition, attitudes about and motivation to participate in this bilingual learning practice at the university were evaluated. Results showed a high level of approval and motivation for this methodology, along with a significant assimilation of the content taught. In conclusion, intensifying interaction and diversifying of linguistic skills, as well as adjusting the lecturing time to match the students’ learning capacity and the professor’s second language proficiency, could potentially improve this CLIL experience.es_ES
dc.description.abstractSe presenta una experiencia de enseñanza de contenidos de psicología en estudiantes universitarios, utilizando los planteamientos del enfoque Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE). Un total de 78 estudiantes del primer curso participaron durante cuatro sesiones de clase reglada en una actividad de enseñanza de contenidos sobre Psicopatología en inglés. Se evaluaron diferentes aspectos cuantitativos y cualitativos de asimilación de contenidos y de variables motivacionales y actitudinales hacia la enseñanza bilingüe dentro de la formación universitaria. Los resultados mostraron un alto grado de satisfacción y motivación por este tipo de enfoque metodológico, además de una significativa asimilación de los contenidos objeto de aprendizaje. En conclusión, la intensificación de la interacción y la diversificación de las habilidades lingüísticas, así como el ajuste de la longitud de las lecciones, para que coincida con la capacidad de aprendizaje de los estudiantes y el dominio del segundo idioma del profesor, podrían mejorar esta experiencia CLIL.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectCLILes_ES
dc.subjectTeaching psychologyes_ES
dc.subjectHigher educationes_ES
dc.subjectBilingual teachinges_ES
dc.subjectEnseñar psicologíaes_ES
dc.subjectDocencia universitariaes_ES
dc.subjectEnseñanza bilingüees_ES
dc.titleTeaching psychology at university using the content and language integrated learning (CLIL) approaches_ES
dc.title.alternativeAprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras (AICLE) para enseñar psicología en la universidades_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/portalin.v0i35.16858


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España