Show simple item record

dc.contributor.authorSantiago del Pino, Michel
dc.contributor.authorGoenechea Permisán, Cristina
dc.date.accessioned2021-01-20T11:50:20Z
dc.date.available2021-01-20T11:50:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSantiago del Pino, Michel & Goenechea Permisán, Cristina (2020). Critical Literacy and the Media: Teachers in Training in the Face of Hate Speech. Investigaciones Sobre Lectura, 14, 181- 196. DOI 10.37132/isl.v0i14.328es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/65609
dc.description.abstractThe study that we present is part of a broader research project on the possibilities of improving critical literacy in the face of the media and social networks of communication, in the initial training of secondary education teachers, in line with the efforts that UNESCO has been developing through the collaboration of an international network of universities. The main objective of the specific case that we present is to know the attitudes and communicative behaviour of students in the Master's Degree in Teaching Program in the face of hate speech and violence, in the context of multimodal media, as well as the perception they have about their own competence to train future students in media literacy and the importance they attach to it. As an instrument to achieve this goal, a questionnaire was chosen to describe the conditions of the media reality that students appreciate, identify norms and patterns of these conditions and actions, and determine relationships between these and their opinions regarding the education of their future students on the subject. A sample of students from the University of Cádiz responded (n = 72), stating conclusive positions regarding the importance of literacy or media literacy, but contrary to expectations, they do not have a homogeneous media culture. On the other hand, they do coincide in a perspective of the experience of interaction focused on the personal and pay little attention to disruptive phenomena in the media and digital networks. Therefore, when they have an incident with aggressive speech, it affects them drastically, and they have no strategies to deal with it. However, they perceive themselves prepared to educate their future students on the subject. We believe that these results justify the need to implement specific training in critical media literacy for future secondary school teachers.es_ES
dc.description.abstractEl estudio que presentamos se inscribe en una investigación más amplia en torno a las posibilidades de mejora de la literacidad crítica ante los medios y redes sociales de comunicación, en la formación inicial de los docentes de Educación Secundaria, en línea con los esfuerzos que vienen desarrollando la UNESCO, mediante la colaboración de una red internacional de universidades. El caso concreto que presentamos tiene como objetivos principales conocer la actitud y conducta comunicativa de los estudiantes del Máster de Profesorado ante los discursos del odio y la violencia, en el contexto de los medios de comunicación multimodales, así como la percepción que tienen sobre su propia competencia para formar en literacidad mediática a su futuro alumnado y sobre la importancia que a ello le conceden. Como instrumento para su logro se escogió el cuestionario, con la finalidad de describir las condiciones de la realidad mediática que aprecian los estudiantes, identificar normas y patrones de esas condiciones y acciones, y determinar relaciones entre estas y sus opiniones con respecto a la educación de su futuro alumnado sobre la materia. Respondió una muestra de estudiantes de la Universidad de Cádiz (n=72) manifestando posiciones concluyentes en cuanto a la importancia de la alfabetización o literacidad mediática, pero contra lo esperado, no tienen una cultura mediática homogénea. En cambio, sí coinciden en una perspectiva de la experiencia de interacción centrada en lo personal y apenas prestan atención a los fenómenos disruptivos en los medios y redes digitales; por lo que, cuando tienen un incidente con discursos agresivos, les afecta drásticamente y no disponen de estrategias para afrontarlos. Sin embargo, se autoperciben preparados para educar en la materia a su futuro alumnado. Creemos que estos resultados justifican la necesidad de implementar formación específica en literacidad crítica ante los medios para los futuros docentes de Secundaria.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectCritical Literacyes_ES
dc.subjectMedia educationes_ES
dc.subjectSpeech of Hatees_ES
dc.subjectSecondary educationes_ES
dc.subjectLiteracidad críticaes_ES
dc.subjectEducación Mediáticaes_ES
dc.subjectDiscurso del Odioes_ES
dc.subjectEducación Secundariaes_ES
dc.titleCritical Literacy and the Media: Teachers in Training in the Face of Hate Speeches_ES
dc.title.alternativeLiteracidad crítica y medios de comunicación: el profesorado en formación ante el discurso del odioes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.37132/isl.v0i14.328


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España