The scholar and classroom library. A case study on the transformation of spaces and resources from the voice of the dinamizing agents
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Alcaraz Hinojosa, SergioEditorial
Universidad de Granada
Materia
Scholar Library Children’s literature Qualitative methodology Case study Biblioteca escolar Literatura infantil Metodología cualitativa Estudio de caso
Fecha
2020Referencia bibliográfica
Alcaraz Hinojosa, Sergio (2020). The scholar and classroom library: A case study on the transformation of spaces and resources from the voice of the dinamizing agents. Investigaciones Sobre Lectura, 14, 114-130. DOI: 10.37132/isl.v0i14.324
Resumen
This work analyzes the transformation and configuration of the school libraries and
Early Childhood and Primary classrooms in Andalusia. It’s purpose is to investigate and explore
how a school library can be transformed to be an educational space that encourages learning in
Early Childhood and Primary students. The methodology, framed in the qualitative paradigm,
addresses an investigation in contexts based on a case study. Various techniques have been used
to draw the relevant information, such as the semi-structured interview and field observation, and
instruments such as the field diary and a checklist to analyze the school’s documents. The process
of improvement, evinced in the main findings, was based on the execution of two matrices: a
SWOT that served to diagnose, in the first instance, and a CAME, on which the basis of the
transformation of the school library was built. Este trabajo analiza la transformación y configuración de las bibliotecas de centro y
aula de un centro de Educación infantil y Primaria de Andalucía. El propósito es indagar y
explorar de qué manera se puede transformar una biblioteca escolar para que sea un espacio
educativo que fomente el aprendizaje en el alumnado de Educación Infantil y Primaria. La
metodología, enmarcada en el paradigma cualitativo, aborda una investigación en contextos a
partir de un estudio de caso. Para extraer la información relevante se han utilizado diversas
técnicas, como la entrevista semiestructurada y la observación de campo e instrumentos tales
como el diario de campo y una lista de control para analizar los documentos del centro. El
proceso de mejora, evidenciado en los hallazgos principales, tomó como base la realización de
dos matrices: una DAFO que sirvió para diagnosticar, en primera instancia, y una CAME, sobre
la que se construyó la base de la transformación de la biblioteca escolar.