dc.contributor.author | García López, Luis Miguel | |
dc.contributor.author | Gutiérrez, David | |
dc.contributor.author | García Fernández, Beatriz | |
dc.contributor.author | Lupiáñez Gómez, José Luis | |
dc.contributor.author | Romo Pérez, Vicente | |
dc.contributor.author | Eirín Nemiña, Raúl | |
dc.contributor.author | Mateos Jiménez, Antonio | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:58:09Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:58:09Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | García López, L. M., Gutiérrez, D., García Fernández, B., Lupiañez, J. L., Romo- Perez, V., Eirín Nemiña, R. y Mateos Jiménez, A. (2020). 2007- 2017: A decade of key competences in Spain. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(3), 381-399. DOI: 10.30827/profesorado.v24i3.8236 | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10481/64787 | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to determine Spanish teachers’ perceptions about the competence-based
curriculum model (CBCM) introduced by LOE (2006) and maintained by later legislation, ten years
after its deployment. Participants were 1408 Spanish Primary and Secondary School teachers (719
women and 689 men). Participants answered an ad hoc questionnaire consisting of a 23-item, fivefactor scale (beliefs about the theoretical model, level of implementation of the model, difficulties in implementing the model, resources, and professional development). The questionnaire was sent
through an on-line application to all Spanish Primary and Secondary Schools. The results show that
teachers perceive the importance of curricular change although their expectations are negative
regarding its implementation in classrooms. They are committed to the application of the CBCM but
there is still a great demand for training and contextual conditions need to be improved. Regarding
the factors analyzed, women have a better consideration of the degree of application of teaching
strategies or the uniformity in the implementation of CBCM, while men score significantly higher in
available resources. Primary school teachers have a more favorable perception in most of the items
than secondary school teachers. It is necessary to address all these difficulties observed by teachers
if educational reforms are intended to have a real impact on the results of the educational process. | es_ES |
dc.description.abstract | El objetivo de esta investigación fue conocer las percepciones del profesorado español sobre el
modelo de currículo basado en competencias (MCC) introducido por la LOE (2006) y mantenido por
legislaciones posteriores, diez años después de su implantación. Un total de 1408 docentes (719
mujeres y 689 varones). Los participantes contestaron un cuestionario diseñado ad hoc, consistente
en una escala de cinco factores (creencias sobre el modelo teórico; grado de aplicación del modelo;
dificultades para la aplicación del modelo; recursos; y formación del profesorado) con 23 ítems. El
cuestionario fue enviado mediante una aplicación on-line a todos los centros españoles. Los resultados
obtenidos muestran que los docentes perciben la importancia del cambio curricular, aunque sus
expectativas son negativas respecto a su aplicación en las aulas; están implicados en la aplicación del
MCC; sigue existiendo una gran demanda de formación; y es necesario que mejoren las condiciones
contextuales. En cuanto a los factores analizados, las mujeres tienen mejor consideración del grado
de aplicación de estrategias didácticas o la uniformidad en la implementación del MCC, mientras que
los hombres puntúan significativamente más alto en los recursos disponibles; los docentes de
Educación Primaria tienen una percepción más favorable en la mayoría de los ítems que los docentes
de Educación Secundaria; las diferencias entre docentes de las diferentes áreas de conocimiento no
son relevantes. Es necesario atender a todas estas dificultades observadas por el profesorado, si se
pretende que este tipo de reformas educativas tengan un impacto real sobre los resultados del
proceso educativo. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Universidad de Granada | es_ES |
dc.rights | Atribución 3.0 España | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/ | * |
dc.subject | Competences | es_ES |
dc.subject | Curricular reform | es_ES |
dc.subject | Curriculum evaluation | es_ES |
dc.subject | Professional development | es_ES |
dc.subject | Teachers | es_ES |
dc.subject | Competencias | es_ES |
dc.subject | Modelo educativo basado en competencias | es_ES |
dc.subject | Profesorado | es_ES |
dc.subject | Reforma educativa | es_ES |
dc.title | 2007- 2017: A decade of key competences in Spain | es_ES |
dc.title.alternative | 2007-2017: Una década de competencias clave en España | es_ES |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.rights.accessRights | open access | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.30827/profesorado.v24i3.8236 | |