Fostering intercultural dialogue through religious education in primary education in Spain
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Education Integration Intercultural competence Interculturalism Primary education Religious Spain Competencia intercultural Educación Primaria Educación religiosa España Interculturalidad Integración
Fecha
2020Referencia bibliográfica
Sierra Huedo, M. L., y Fernández Romero, C. (2020). Fostering intercultural dialogue through religious education in primary education in Spain. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(3), 335-356. [DOI: 10.30827/profesorado.v24i3.8170]
Patrocinador
Research co-funded by the Erasmus+ Programme of the European Union, Project Learning Interculturality from Religion (LIFE) 2016-1-IT02-KA201-024660.Resumen
This article is part of a multiphase research project funded by Erasmus Plus, which main objective
is to analyze if religious education in Spanish primary schools helps the development of
intercultural competence among the students. One of the main characteristics of the current
Spanish society is its increasing diversity. Thus, the development of intercultural competence in
education is key in the current Spanish context. This article focuses on a reflection about the
subject of religion and how this subject can contribute to intercultural learning in primary
education. Therefore, a qualitative methodology has been used to know the opinion and
perspective that religion primary teachers have about this topic. The findings show that teachers
positively value the need of an intercultural training and learning, and they consider that the
subject of religion fosters the content and space to do it. Even though, the participants agree that
the curriculum and schedule do not help in this matter. Este artículo forma parte de un proyecto de investigación con diferentes fases, financiado por
Erasmus+, cuyo objetivo principal es analizar como la educación religiosa en colegios españoles de
educación primaria ayuda a promover el desarrollo de la competencia intercultural entre sus
estudiantes. Una de las características de la sociedad española actual es la incorporación de
personas con diversidad cultural. Por este motivo, el desarrollo de la competencia intercultural en
la educación es fundamental. En este trabajo, se plantea una reflexión sobre el cómo la materia de
Religión puede contribuir a esta formación en educación primaria. Para ello se ha empleado una
metodología cualitativa que permite conocer la opinión y valoración que sobre este tema tienen los
docentes implicados. Los resultados indican que los profesores participantes valoran positivamente
la necesidad de una formación intercultural y consideran que la materia de Religión facilita el
contenido y espacio para hacerlo. Sin embargo, en su opinión, el currículo y horarios no lo facilita.