Degrees of reflection in academic development: Construction and application of a tool to assess critical reflection in portfolios and projects
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Universidad de Granada
Materia
College of education Evaluation Measuring instruments Research project Teacher education University Escuela de formación de profesores Evaluación Formación de profesores Instrumento de medida Proyecto de investigación Universidad
Fecha
2020Referencia bibliográfica
Feixas, M.; Engfer, D.; Zellweger, F.; Zimmermann, T., & Flepp, G. (2020). Degrees of reflection in academic development: Construction and application of a tool to assess critical reflection in portfolios and projects. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(2), 98-119. DOI: 10.30827/profesorado.v24i2.15227
Resumen
Academic development based on ‘reflective practice’ consists of observing, analysing and reflecting
on teacher practice in order to improve students’ learning processes. Participants of the 10 ECTS
programme of the Centre for Teaching and Learning in Higher Education, choose between the
development of a reflective portfolio or a project on their teaching practice based on the premises
of the Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). We conducted a study to better understand the
reflective processes of participants expressed in their portfolios or projects with the overall aim to
improve the support to their professional development as teachers. The obtained results provided a foundation for the re-design of the programme in terms of analysing the reflective practice with the
use of a reflective analysis tool. Our main research questions were: How can we assess the quality of
reflection in portfolios and projects? What dimensions of reflection can be found? At what level of
reflectivity do our participants operate? To answer these questions, and based on an extensive
literature review, we first developed a model and two rubrics to assess the quality of reflection in
written texts. Second, portfolios and projects of participants were analysed with the rubrics and
semi-structured in-depth interviews were conducted with the same participants. Results show
differences in the reflective processes between projects and portfolios; that the difference in
teaching experience influences the quality of reflection in both text types but that also the motivation
and fulfilment of entry expectations conditions the reflection level in learning processes. La formación académica basada en la práctica reflexiva consiste en observar, analizar y reflexionar
sobre la práctica docente para mejorar los procesos de aprendizaje de los estudiantes. Los docentes
del postgrado de 10 ECTS del Centre for Teaching and Learning in Higher Education, eligen entre la
elaboración de un portafolio o un proyecto de investigación sobre su práctica docente basado en las
premisas de la Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Realizamos un estudio para comprender
mejor los procesos reflexivos de los participantes expresados en sus portafolios o proyectos con el
objetivo general de mejorar el apoyo a su desarrollo profesional como docentes. Las siguientes
preguntas son centrales en nuestro estudio: ¿Cómo se puede evaluar la calidad de la reflexión en los
portfolios y proyectos? ¿Qué dimensiones o niveles de reflexión son útiles para el análisis? ¿A qué
nivel de reflexividad operan nuestros docentes? Para responder a estas preguntas, en primer lugar y
basado en un amplio análisis de la bibliografía, se elaboró un modelo y unas rúbricas para analizar la
calidad de la reflexión en los portfolios y proyectos. En segundo lugar, se analizaron los textos de los
participantes con las rúbricas y se realizaron entrevistas semiestructuradas en profundidad con los
mismos docentes. Los resultados muestran diferencias en los procesos de reflexión entre los
proyectos y los portfolios; la diferencia de experiencia docente influye en la calidad de la reflexión
en ambos textos, pero también la motivación y el cumplimiento de las expectativas de entrada en el
curso condicionan el nivel de reflexión en los procesos de aprendizaje.