Degrees of reflection in academic development: Construction and application of a tool to assess critical reflection in portfolios and projects Feixas, Mònica Engfer, Dagmar Zimmermann, Tobias Zellweger, Franziska Flepp, Gabriel College of education Evaluation Measuring instruments Research project Teacher education University Escuela de formación de profesores Evaluación Formación de profesores Instrumento de medida Proyecto de investigación Universidad Academic development based on ‘reflective practice’ consists of observing, analysing and reflecting on teacher practice in order to improve students’ learning processes. Participants of the 10 ECTS programme of the Centre for Teaching and Learning in Higher Education, choose between the development of a reflective portfolio or a project on their teaching practice based on the premises of the Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). We conducted a study to better understand the reflective processes of participants expressed in their portfolios or projects with the overall aim to improve the support to their professional development as teachers. The obtained results provided a foundation for the re-design of the programme in terms of analysing the reflective practice with the use of a reflective analysis tool. Our main research questions were: How can we assess the quality of reflection in portfolios and projects? What dimensions of reflection can be found? At what level of reflectivity do our participants operate? To answer these questions, and based on an extensive literature review, we first developed a model and two rubrics to assess the quality of reflection in written texts. Second, portfolios and projects of participants were analysed with the rubrics and semi-structured in-depth interviews were conducted with the same participants. Results show differences in the reflective processes between projects and portfolios; that the difference in teaching experience influences the quality of reflection in both text types but that also the motivation and fulfilment of entry expectations conditions the reflection level in learning processes. La formación académica basada en la práctica reflexiva consiste en observar, analizar y reflexionar sobre la práctica docente para mejorar los procesos de aprendizaje de los estudiantes. Los docentes del postgrado de 10 ECTS del Centre for Teaching and Learning in Higher Education, eligen entre la elaboración de un portafolio o un proyecto de investigación sobre su práctica docente basado en las premisas de la Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Realizamos un estudio para comprender mejor los procesos reflexivos de los participantes expresados en sus portafolios o proyectos con el objetivo general de mejorar el apoyo a su desarrollo profesional como docentes. Las siguientes preguntas son centrales en nuestro estudio: ¿Cómo se puede evaluar la calidad de la reflexión en los portfolios y proyectos? ¿Qué dimensiones o niveles de reflexión son útiles para el análisis? ¿A qué nivel de reflexividad operan nuestros docentes? Para responder a estas preguntas, en primer lugar y basado en un amplio análisis de la bibliografía, se elaboró un modelo y unas rúbricas para analizar la calidad de la reflexión en los portfolios y proyectos. En segundo lugar, se analizaron los textos de los participantes con las rúbricas y se realizaron entrevistas semiestructuradas en profundidad con los mismos docentes. Los resultados muestran diferencias en los procesos de reflexión entre los proyectos y los portfolios; la diferencia de experiencia docente influye en la calidad de la reflexión en ambos textos, pero también la motivación y el cumplimiento de las expectativas de entrada en el curso condicionan el nivel de reflexión en los procesos de aprendizaje. 2020-10-21T08:06:50Z 2020-10-21T08:06:50Z 2020 info:eu-repo/semantics/article Feixas, M.; Engfer, D.; Zellweger, F.; Zimmermann, T., & Flepp, G. (2020). Degrees of reflection in academic development: Construction and application of a tool to assess critical reflection in portfolios and projects. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(2), 98-119. DOI: 10.30827/profesorado.v24i2.15227 http://hdl.handle.net/10481/63834 10.30827/profesorado.v24i2.15227 eng http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución 3.0 España Universidad de Granada