Show simple item record

dc.contributor.authorAmaro Agudo, Ana
dc.contributor.authorGómez Domínguez, Teresa
dc.contributor.authorMarauri Ceballos, Jesús
dc.date.accessioned2020-10-19T11:51:02Z
dc.date.available2020-10-19T11:51:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationAmaro Agudo, A., Marauri Ceballos, J. & Gómez Domínguez, T. (2020). Análisis cualitativo sobre la influencia del voluntario en las actuaciones educativas de éxito de Comunidades de Aprendizaje. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(2), 368-386. DOI: 10.30827/profesorado.v24i2.14084es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/63810
dc.description.abstractThis article presents a study conducted within the Spanish National Grant entitled Impact of interactive learning environments on academic and social success (IMP-EXIT), funded by the Ministry of Economy, Industry and Competitiveness. The main objective addressed in this paper to study the role of the volunteers facilitating students’ dialogue and interaction in small groups, through the teachers perspectives. Firstly, the dialogical learning model used in these classrooms is discussed, as well as the concept of Learning Communities and Successful Educational Actions, particularly, the Interactive Groups (GI), and the role of the volunteer in the classroom. The second part of the article includes the content and discourse analysis extracted from interviews with teachers from 10 classrooms of 5 Spanish elementary schools where the field work was carried out. These evidences confirm the fundamental role of volunteers in facilitating the Interactive Groups in the classroom to improve coexistence and school climate as a quality assurance in our educational system.es_ES
dc.description.abstractEste artículo se enmarca dentro del proyecto I+D IMP-EXIT, Impacto de los entornos interactivos de aprendizaje en el éxito académico y social, subvencionado por el Ministerio de Economía, Industria y Competitividad. El objetivo fundamental del mismo es el análisis cualitativo sobre la figura del voluntario, a partir de su trabajo en Actuaciones Educativas de Éxito (AEE) desde las valoraciones hechas por profesores. En la primera parte se revisa el modelo de aprendizaje dialógico, también el concepto de Comunidades de Aprendizaje y las Actuaciones Educativas de Éxito y, en concreto, en los Grupos Interactivos (GI), así como la figura del voluntario dentro del aula. La segunda parte del artículo recoge el análisis de contenido y del discurso extraído de entrevistas a 10 profesores de 5 centros españoles donde se realizó el trabajo de campo. Dichas evidencias reafirman el papel fundamental que tienen los voluntarios en el buen funcionamiento de las AEE en los Grupos Interactivos, y en la mejora de la convivencia y el clima escolar como garantía de calidad de nuestro sistema educativo.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/*
dc.subjectActuaciones Educativas de Éxitoes_ES
dc.subjectAprendizaje dialógicoes_ES
dc.subjectConvivenciaes_ES
dc.subjectVoluntariado social es_ES
dc.subjectCoexistencees_ES
dc.subjectDialogical Learninges_ES
dc.subjectEducational success actionses_ES
dc.subjectVoluntaryes_ES
dc.titleAnálisis cualitativo sobre la influencia del voluntario en las actuaciones educativas de éxito de Comunidades de Aprendizajees_ES
dc.title.alternativeQualitative analysis on the influence of the volunteer in the successful educational actions of Learning Communities.es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/profesorado.v24i2.14084


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución 3.0 España