Study of Medial and Conceptional Orality in the Retrato de la Loçana andaluza
Metadata
Show full item recordAuthor
Díaz Bravo, RocíoEditorial
Liverpool University Press
Materia
Oralidad Historia de la lengua española Caracterización lingüística Sociolingüística histórica Siglo XVI Orality History of the Spanish language Linguistic characterization Historial sociolinguistics 16th century
Date
2019-12Referencia bibliográfica
Published version: Rocío Díaz-Bravo (2019). Study of Medial and conceptional orality in the Retrato de la Loçana andaluza, Bulletin of Hispanic Studies 96:10, 1189-1215. [doi:https://doi.org/10.3828/bhs.2019.69]
Abstract
Abstract
In this article, I analyse the orality of a sixteenth-century Spanish literary text, the
Retrato de la Loçana andaluza (RLA), composed in Rome (1524) by the Andalusian priest
Francisco Delicado. This work reflects the multilingual situation of Rome during that
time and is also an example of a text specifically designed to be read aloud in public.
The following hypothesis has been proved: the RLA is a remarkable example of a text
written in sixteenth-century Spanish that can be used for studying both medial and
conceptional orality (as defined by Koch and Oesterreicher 2007). The text of the only
surviving antique copy of this book was consciously written taking into account its
way of dissemination: public reading (aloud in groups). Furthermore, Delicado uses
features of the spoken language to portray characters and communicative situations,
and to imitate the mechanisms and strategies of oral dialogicity. Resumen
En este artículo, analizo la oralidad de un texto literario español del siglo XVI, el
Retrato de la Loçana andaluza (RLA), compuesto en Roma (1524) por Francisco Delicado.
Esta obra refleja la situación plurilingüe de la Roma de aquel tiempo, y además es un
texto gráficamente configurado para ser leído en voz alta. Se demuestra la siguiente
hipótesis: el RLA es un ejemplo excepcional de un texto escrito en el siglo xvi que
puede usarse para estudiar la oralidad medial y concepcional (los dos tipos de oralidad
distinguidos por Koch y Oesterreicher 2007). La configuración gráfica de la única
copia antigua de este libro fue concebida teniendo en cuenta su modo de transmisión:
la lectura en voz alta ante un grupo de lectores-oyentes. Asimismo, Delicado utiliza
rasgos de la lengua oral para caracterizar personajes y situaciones comunicativas, así
como para imitar los mecanismos y estrategias de la dialogicidad oral.