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dc.contributor.authorMuñoz Leiva, Francisco 
dc.contributor.authorCliment-Climent, S.
dc.contributor.authorLiébana Cabanillas, Francisco José 
dc.date.accessioned2020-07-28T10:10:14Z
dc.date.available2020-07-28T10:10:14Z
dc.date.issued2017-01-07
dc.identifier.citationMuñoz-Leiva, F., Climent-Climent, S., & Liébana-Cabanillas, F. (2017). Determinants of intention to use the mobile banking apps: An extension of the classic TAM model. Spanish Journal of Marketing-ESIC, 21(1), 25-38. [https://doi.org/10.1016/j.sjme.2016.12.001]es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/63164
dc.descriptionThis study has been conducted with financial support received from Excellence Research Project P12-SEJ-1980 of the Andalusia Regional Government and Project ECO2012- 39576 of Spanish Ministry of Economy and Competitiveness.es_ES
dc.description.abstractFor financial institutions mobile banking has represented a breakthrough in terms of remote banking services. However, many customers remain uncertain due to its security. This study develops a technology acceptance model that integrates the innovation diffusion theory, perceived risk and trust in the classic TAM model in order to shed light on what factors determine user acceptance of mobile banking applications. The participants had to examine a mobile application of the largest European bank. In the proposed model, an approach to external influences was included, theoretically and originally stated by Davis et al. (1989). The proposed model was empirically tested using data collected from an online survey applying structural equation modeling (SEM). The results obtained in this study demonstrate how attitude determine mainly the intended use of mobile apps, discarding usefulness and risk as factors that directly improve its use. Finally, the study shows the main management implications and identifies certain strategies to reinforce this new business in the context of new technological advances.es_ES
dc.description.abstractPara las entidades financieras la banca para móviles ha representado una innovación en términos de servicios de banca remota. Sin embargo, muchos clientes siguen considerando incierta su seguridad. Este estudio desarrolla un modelo de aceptación tecnológica que integra, en el modelo TAM clásico, la teoría de la difusión de la innovación, el riesgo percibido y la confianza, a fin de clarificar qué factores determinan la aceptación de las aplicaciones de banca para móviles por parte del usuario. Los participantes tuvieron que examinar una aplicación para móviles perteneciente al mayor banco europeo. En el modelo propuesto, se incluyó una aproximación hacia las influencias externas, que fue establecida de manera teórica y original por parte de Davis et al. (1989). El modelo propuesto se testó empíricamente utilizando la información recolectada mediante una encuesta online, aplicando el modelo de ecuaciones estructurales (SEM). Los resultados obtenidos en el estudio demuestran el modo en que la actitud determina principalmente el uso previsto de las aplicaciones para móvil, descartando la utilidad y el riesgo como factores que mejoran directamente su uso. Por último, el estudio muestra las principales implicaciones para la gestión, e identifica ciertas estrategias de refuerzo de este nuevo negocio en el contexto de los nuevos avances tecnológicos.es_ES
dc.description.sponsorshipExcellence Research Project P12-SEJ-1980 of the Andalusia Regional Governmentes_ES
dc.description.sponsorshipProject ECO2012- 39576 of Spanish Ministry of Economy and Competitivenesses_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherElsevieres_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectMobile bankinges_ES
dc.subjectMobile appses_ES
dc.subjectTrustes_ES
dc.subjectRiskes_ES
dc.subjectSocial imagees_ES
dc.subjectModelo de Aceptación de la Tecnología (TAM)es_ES
dc.subjectTAMes_ES
dc.subjectBanca para móvileses_ES
dc.subjectAplicaciones para móvileses_ES
dc.subjectConfianzaes_ES
dc.subjectRiesgo financiero es_ES
dc.subjectImagen sociales_ES
dc.titleDeterminants of intention to use the mobile banking apps: An extension of the classic TAM modeles_ES
dc.title.alternativeDeterminantes de la intención de uso de las aplicaciones de banca para móviles: una extensión del modelo TAM clásicoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.1016/j.sjme.2016.12.001
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


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