dc.contributor.author | Romeu Peyró, María Candelaria | |
dc.contributor.author | Cerezo Herrero, Enrique | |
dc.contributor.author | Llamas Pérez, Encarna | |
dc.date.accessioned | 2020-07-02T11:08:39Z | |
dc.date.available | 2020-07-02T11:08:39Z | |
dc.date.issued | 2020-01 | |
dc.identifier.citation | Romeu Peyró, María Candelaria; Cerezo Herrero, Enrique; Llamas Pérez, Encarna. Thinking skills in Primary Education: An Analysis of CLIL Textbooks in Spain. Porta Linguarum 33, enero 2020, 183-200. [http://hdl.handle.net/10481/62823] | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10481/62823 | |
dc.description.abstract | In this work an analysis of CLIL textbooks based on Bloom’s taxonomy and
the subsequent revision made by Anderson and Krathwohl will be conducted. The objective
is to ascertain whether teachers have at their disposal a bibliographical support consistent
with the didactic tenets that the CLIL methodology promotes. The bidimensional table proposed by these authors has been utilized as a tool of analysis, taking both the cognitive and
knowledge dimensions into account. Within the latter, the study focuses on the metacognitive knowledge level. Six Natural Science textbooks for sixth year of Primary Education,
designed by different publishers and currently in use, have been analyzed. These textbooks
have been designed according to the CLIL approach. We purport to verify whether these
materials develop High Order Thinking Skills (HOTS), which are necessary for the proper
development of this approach. It can be concluded that 66% of the analyzed materials do not
promote the necessary HOTS for the proper implementation of the CLIL approach. Therefore, a change in the elaboration of textbooks is deemed necessary. | es_ES |
dc.description.abstract | En el presente trabajo se realizará un análisis de libros de texto AICLE partiendo de la taxonomía de Bloom y de la posterior revisión de Anderson y Krathwohl. El
objetivo es comprobar si los docentes disponen de un soporte bibliográfico coherente con
los principios didácticos que la metodología AICLE impulsa. Se aplica como herramienta
de análisis la tabla bidimensional desarrollada por estos autores, considerando la dimensión
cognitiva y la dimensión de conocimiento. Dentro de la dimensión de conocimiento, el estudio se detiene en el nivel de conocimiento metacognitivo. Se analizan seis libros de texto de
Natural Science de sexto curso de Educación Primaria diseñados por diferentes editoriales y
actualmente en uso. Se pretende precisamente comprobar si estos desarrollan las habilidades
de pensamiento de orden superior (HOTS), siendo estas destrezas necesarias para el correcto
desarrollo de este enfoque. Se concluye que el 66% de los materiales analizados no desarrollan mínimamente los HOTS para una correcta implementación del enfoque AICLE, por lo
que resulta necesario un cambio en la elaboración de materiales didácticos. | es_ES |
dc.description.sponsorship | This work was supported by the Generalitat Valenciana through grant GV/2019/121. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Universidad de Granada | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ | * |
dc.subject | CLIL | es_ES |
dc.subject | Bloom’s taxonomy | es_ES |
dc.subject | Critical thinking | es_ES |
dc.subject | Thinking skills | es_ES |
dc.subject | Metacognition | es_ES |
dc.subject | AICLE | es_ES |
dc.subject | Taxonomía de Bloom | es_ES |
dc.subject | Pensamiento crítico | es_ES |
dc.subject | Habilidades del pensamiento | es_ES |
dc.subject | Metacognición | es_ES |
dc.title | Thinking skills in Primary Education: An Analysis of CLIL Textbooks in Spain | es_ES |
dc.title.alternative | Habilidades de pensamiento en Educación Primaria: un análisis de libros de texto AICLE en España | es_ES |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.rights.accessRights | open access | es_ES |