dc.contributor.author | Alvarado, Luis | |
dc.contributor.author | Díaz Bretones, Francisco José | |
dc.date.accessioned | 2020-06-22T07:04:14Z | |
dc.date.available | 2020-06-22T07:04:14Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Alvarado, L. E. & Bretones, F. D. (2018). New working conditions and well-being of elementary teachers in Ecuador. Teaching and Teacher Education, 69, 234-242. | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10481/62590 | |
dc.description.abstract | The objective of this study was to analyze the stressors and working conditions which affect elementary teachers according to the TP-M theory. For this purpose, a research study was performed with nine focus groups composed of 75 teachers, each working in a different elementary school in Guayaquil (Ecuador). The results showed that occupational risks could be classified in two categories: (1) risks stemming from the social environment in which the teachers carry out their work; (2) risks derived from the new organizational demands that affect the physical and psychological health of teachers as well as their social and family relationships. | es_ES |
dc.description.abstract | Este estudio tiene como objetivo analizar los estresores y las condiciones de trabajo que afectan a los docentes de educación primaria de acuerdo con la teoría TP-M. Para ello, se realizó un estudio cualitativo con 75 profesores de primaria de distintas escuelas de la ciudad de Guayaquil (Ecuador) agrupados en 9 grupos de discusión. Los resultados encontrados evidenciaron dos grandes grupos de riesgos: de una parte,riesgos provenientes del entorno social donde los profesores trabajan. Un segundo grupo, de la propia institución y sus nuevas demandas organizativas, afectando todos ellos a la salud física y psicológica de estos profesores así como a sus relaciones sociales y familiares. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ | * |
dc.subject | stress | es_ES |
dc.subject | teacher roles | es_ES |
dc.subject | organizational changes | es_ES |
dc.subject | psychosocial risks | es_ES |
dc.subject | working conditions | es_ES |
dc.subject | burnout | es_ES |
dc.subject | roles docentes | es_ES |
dc.subject | cambios organizacionales | es_ES |
dc.subject | estrés | es_ES |
dc.subject | Riesgos psicosociales | es_ES |
dc.subject | Condiciones de trabajo | es_ES |
dc.title | New working conditions and well-being of elementary teachers in Ecuador | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.1016/j.tate.2017.10.015 | |