New working conditions and well-being of elementary teachers in Ecuador
Metadatos
Afficher la notice complèteMateria
stress teacher roles organizational changes psychosocial risks working conditions burnout roles docentes cambios organizacionales estrés Riesgos psicosociales Condiciones de trabajo
Date
2018Referencia bibliográfica
Alvarado, L. E. & Bretones, F. D. (2018). New working conditions and well-being of elementary teachers in Ecuador. Teaching and Teacher Education, 69, 234-242.
Résumé
The objective of this study was to analyze the stressors and working conditions which affect elementary teachers according to the TP-M theory. For this purpose, a research study was performed with nine focus groups composed of 75 teachers, each working in a different elementary school in Guayaquil (Ecuador). The results showed that occupational risks could be classified in two categories: (1) risks stemming from the social environment in which the teachers carry out their work; (2) risks derived from the new organizational demands that affect the physical and psychological health of teachers as well as their social and family relationships. Este estudio tiene como objetivo analizar los estresores y las condiciones de trabajo que afectan a los docentes de educación primaria de acuerdo con la teoría TP-M. Para ello, se realizó un estudio cualitativo con 75 profesores de primaria de distintas escuelas de la ciudad de Guayaquil (Ecuador) agrupados en 9 grupos de discusión. Los resultados encontrados evidenciaron dos grandes grupos de riesgos: de una parte,riesgos provenientes del entorno social donde los profesores trabajan. Un segundo grupo, de la propia institución y sus nuevas demandas organizativas, afectando todos ellos a la salud física y psicológica de estos profesores así como a sus relaciones sociales y familiares.