Reading mediation in international contexts. The cases of Chile, Poland and Portugal
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Reading mediation Reading motivation Reading habits School contexts Secondary education Mediación lectora Motivación hacia la lectura Hábito lector Contextos escolares Educación secundaria
Fecha
2020Referencia bibliográfica
Arenas Delgado, C., Otero Doval, H., & Tatoj C. (2020). Reading mediation in international contexts. The cases of Chile, Poland and Portugal. Investigaciones Sobre Lectura, 13, 169-183. DOI: https://doi.org/10.37132/isl.v0i13
Resumen
The present article, part of the project “Reading habits in international contexts of secondary
school students. A study of educational practices for the promotion of reading” (PR2018057),
reports the results of an exploratory-observational scope research extracted from that context. The
main objective is to evidence research hypotheses on the training needs of reading teachers. It
investigates some areas of the reading habits of Chilean, Polish and Portuguese adolescents who
are in transition between primary and secondary school. There are common and divergent patterns
in the answers to a questionnaire that delves into motivational and teaching aspects linked to
reading education: leisure reading habits, the provenance of the books students read and the use
of libraries, the hierarchization of the importance of reading, the strategies of teachers who train
reading skills and also the initiatives to promote reading in schools, and their participation. In the
light of results obtained, paths of educational and didactic research are proposed that allow to add
value to the role of teachers as mediators of reading in the three national contexts that are part of
the analysis. El presente artículo, que forma parte del proyecto “Hábitos lectores en contextos internacionales
de estudiantes de educación secundaria. Un estudio de prácticas educativas para el fomento de la
lectura” (PR2018057), reporta los resultados de una indagación de alcance exploratorioobservacional, cuyo objetivo principal es evidenciar hipótesis de investigación en torno a las
necesidades formativas del profesorado mediador de la lectura. Se incide en algunos ámbitos de
los hábitos de lectura de adolescentes chilenos, polacos y portugueses que se hallan en el tránsito
entre primaria y secundaria. Se evidencian patrones comunes y discrepantes en las respuestas a un
cuestionario que incide en aspectos motivacionales y didácticos vinculados con la educación
lectora: la lectura fruitiva, la procedencia de los libros que leen y el uso de bibliotecas, la
jerarquización de la importancia de la lectura, las estrategias del profesorado formador de la
competencia lectora y las iniciativas de promoción a la lectura en los centros educativos, junto con
su participación. A la luz de los resultados, se proponen senderos de investigación educativa y
didáctica que permitan poner en valor el rol del profesorado mediador de la lectura en los tres
contextos nacionales que forman parte del análisis.