Desmontando la magia a partir de ciencia
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/61722Metadata
Show full item recordAuthor
Marín Jiménez, María JoséEditorial
Universidad de Granada
Materia
Magia Ciencia Programación didáctica Proyecto interdisciplinar Magic Science Educational Programming Interdisciplinary project
Date
2017Referencia bibliográfica
Marín Jiménez, María José. Desmontando la magia a partir de ciencia. REIDOE, Vol. 3, Núm. 1 (2017), 19-38. [http://hdl.handle.net/10481/61722]
Abstract
A menudo nos dejamos impresionar por “magia” debido al desconocimiento de su fundamento, normalmente
científico, que lo rige. En este artículo se pretende incentivar en el alumnado de 1º de Bachillerato su curiosidad
por las situaciones que les asombran y motivarlos a investigar el “por qué” de cada una de ellas, a partir de
trucos de magia hechos en clase cuyo fundamento pueda ser explicado en base al contenido asimilado en cada
Unidad Didáctica.
También se plantea a modo ejemplo, cómo se podría llevar a cabo dicha idea de manera más exhaustiva tras la
explicación de cada bloque de conceptos dentro de una Unidad Didáctica, lo cual tendría el inconveniente de la
escasez de tiempo que a menudo tenemos para la explicación de la materia. Es por esto por lo que se recomienda
llevar a cabo esta idea como cierre y profundización de cada Unidad Didáctica.
Esta planificación se plantea como un proyecto interdisciplinar en los que podrían participar departamentos como
el de Lengua Castellana y Literatura, Idiomas,… Collaborative learning, both on-site and remote learning, is one of the didactic bets with greater presence in the
university. This presence also is encouraged by the continued emergence of multiple collaborative digital tools.
In this paper the benefits of collaborative learning and the benefits that to it brings the proper use of information
and communications technology (ICT) are analyzed. Among its objectives it is to develop an innovative
methodology based on collaborative learning techniques and the use of ICT. A case study is presented in which
the study's sample is a group of Master Teacher Training Secondary Education specializing in Educational
Guidance. The sample was not intentional probabilistic as it's a group of future counselors who don't have
extensive knowledge of ICT. In the evaluation results obtained
it is observed the great valuation that students have for the collaborative work. They also highlight the
contributions that ICT makes to this type of learning. The use of innovative methodologies in classrooms and
ICT in schools should be two issues to encourage at educational institutions. It is therefore important to develop
both themes in teachers from Initial Formation and to be updated through lifelong learning.