Study of the reasons for and measures to avoid plagiarism in young students of education
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Plagiarism Preservice teachers Work ethic Formación inicial de docentes Plagio Trabajo ético
Date
2020Referencia bibliográfica
Cebrián Robles, V., Raposo-Rivas, M., Sarmiento Campos, J. A. (2020). Study of the reasons for and measures to avoid plagiarism in young students of education. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24 (1), 50-74. [http://hdl.handle.net/10481/60695]
Abstract
The Internet has become a source of information for most young people. It provides opportunities but
also poses dangers for which they must acquire digital skills. This is the case for young students
intending to become teachers who, in turn, will have to train other young people in these digital
skills. The research focuses on students’ opinions on two issues relating to dishonest practices: a. the
reason or reasons they and their fellow students plagiarize and, b. finding solutions to avoid academic
plagiarism. The study analyzes data of 539 students from faculties of education of eight universities
and two different countries (Portugal and Spain). A common model for young people has been found
from validated instruments. There is a common pattern in the students of all the universities and
countries studied, justified by three interrelated reasons to plagiarize: "internal" and "external"
reasons to the students and the lack of motivation required for the task. Internet se ha convertido en una fuente de información para la mayoría de los jóvenes. Ofrece
oportunidades, pero también plantea peligros para los que deben adquirir habilidades digitales. Este
es el caso de los jóvenes estudiantes que pretenden convertirse en maestros, quienes a su vez
deberán capacitar a otros jóvenes en estas habilidades digitales. La investigación se centra en las
opiniones de los estudiantes sobre dos temas relacionados con prácticas deshonestas: a. la razón o
las razones por las cuales ellos y sus compañeros estudiantes plagian y, b. Buscar soluciones para
evitar el plagio académico. El estudio analiza datos de 539 estudiantes de facultades de educación de
ocho universidades y dos países diferentes (Portugal y España). Se ha encontrado un modelo común
para los jóvenes desde instrumentos validados. Existe un patrón común en los estudiantes de todas
las universidades y países estudiados, justificado por tres razones interrelacionadas para plagiar:
razones “internas” y “externas” a los estudiantes y la falta de motivación requerida para la tarea.