Gender perspective as a dimension of democracy in schools
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Universidad de Granada
Materia
Coeducation Democracy Diversity Gender Gender discrimination Coeducación Democracia Discriminación de género Diversidad Género
Fecha
2020Referencia bibliográfica
Feu Gelís, J., Abril Morales, P. (2020). Gender perspective as a dimension of democracy in schools. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24 (1), 1-21. [http://hdl.handle.net/10481/60687]
Resumen
Otherness, the recognition of the non-hegemonic other, is one of the dimensions to focus on in the
construction of democracy in schools. In this article, we analyse the relationship between sex and
gender, and democracy, based on case analysis of five preschool and primary education centres in
Catalonia. In each centre, democracy figures prominently in the educational project. The main finding
emphasizes that in these centres, where democracy is a cornerstone, the dimension of gender
perspective is seldom considered. Therefore, gender equality policies, though increasingly present
in the guidelines and legislation of educational administrations, have little impact. However, in one
of the centres analyzed, the democratic project is linked to social transformation, where, in addition,
gender relations are cultivated and included. This is an example of implementation, from the bottom
up, based on thoughtful reflection and participation of the entire educational community. La alteridad, el reconocimiento del otro no hegemónico, es una de las dimensiones a trabajar en la
construcción de la democracia en las escuelas. En este artículo analizamos la relación entre sexo y
género, y democracia, a partir del análisis de casos de cinco centros de educación preescolar y
primaria de Cataluña. En cada centro, la democracia ocupa un lugar destacado en el proyecto
educativo. El hallazgo principal enfatiza que, en estos centros, donde la democracia es una piedra
angular, rara vez consideran la dimensión de la perspectiva de género. Por lo tanto, las políticas de
igualdad de género, cada vez más presentes en las directrices y la legislación de las administraciones
educativas, tienen poco impacto en ellos. Sin embargo, en uno de los centros analizados, el proyecto
democrático está vinculado a la transformación social, donde además se trabaja e incluyen las
relaciones de género. Este centro es un ejemplo de implementación, de abajo hacia arriba, basado
en la reflexión y participación de toda la comunidad educativa.