Show simple item record

dc.contributor.authorBagley, Carl
dc.date.accessioned2020-03-25T13:01:07Z
dc.date.available2020-03-25T13:01:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBagley, C. (2019). Troubles, transformation and tension: Education policy, religious segregation and initial teacher education in Northern Ireland. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23 (4), 8-25. [http://hdl.handle.net/10481/60632]es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/60632
dc.description.abstractIt is now over 20 years since the signing of the Belfast (Good Friday) Agreement and the ending of conflict or the ‘troubles’, as the conflict is referred to in Northern Ireland. Nevertheless, as a postconflict society Northern Ireland remains deeply divided in social, cultural and religious terms. This division is reflected, if not sustained, by the continued segregated nature of the structures and institutions of education, including those related to initial teacher education. This article adopts a critical policy analysis, drawing on primary source survey data, to understand, explore and reflect on the nature and existence of these divisions. Further, in reflecting on the Belfast (Good Friday) Agreement as a consociational settlement, the article considers the inherent tension of a peace process built on the very religious ethno-national divisions, including those pertaining to education, it is ultimately seeking to integrate. The article concludes that any desired systemic change and inculcation of values associated with the building of harmony, tolerance and mutual respect, as reflected for example in student teacher competences, is discursively emasculated by policy and practice still largely based on religious ethno-national division and segregation.es_ES
dc.description.abstractHace más de 20 años desde la firma del Acuerdo de Belfast (Good Friday) y el final del conflicto o los 'problemas', en Irlanda del Norte. Sin embargo, como una sociedad post-conflicto, Irlanda del Norte sigue profundamente dividida en términos sociales, culturales y religiosos. Esta división se refleja, si no se mantiene, en el carácter segregado de las estructuras e instituciones educativas, incluidas las relacionadas con la formación inicial de los docentes. Este artículo adopta un análisis crítico de políticas, basado en datos de encuestas de fuentes primarias, para comprender, explorar y reflexionar sobre la naturaleza y existencia de estas divisiones. Además, al reflexionar sobre el Acuerdo de Belfast (Good Friday) como un acuerdo consociacional, el artículo considera la tensión inherente a un proceso de paz basado en las divisiones étnico-nacionales muy religiosas, incluidas las relativas a la educación, que en última instancia está tratando de integrar. El artículo concluye que cualquier cambio sistémico deseado y la inculcación de valores asociados con la construcción de la armonía, la tolerancia y el respeto mutuo, como se refleja, por ejemplo, en las competencias de los estudiantes de pedagogía, se ve castrado discursivamente por las políticas y las prácticas que todavía se basan en gran medida en la división y la segregación étnico-nacional religiosa.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/*
dc.subjectConsociationalismes_ES
dc.subjectNorthern Irelandes_ES
dc.subjectSegregationes_ES
dc.subjectTeacher educationes_ES
dc.subjectPolítica de la educaciónes_ES
dc.subjectConflicto social es_ES
dc.subjectSegregaciónes_ES
dc.subjectFormación del profesoradoes_ES
dc.subjectIrlanda del Norte es_ES
dc.titleTroubles, transformation and tension: Education policy, religious segregation and initial teacher education in Northern Irelandes_ES
dc.title.alternativeProblemas, transformación y tensión: política educativa, segregación religiosa y formación inicial del profesorado en Irlanda del Nortees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/profesorado.v23i4.11521


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución 3.0 España