Teachers´ characteristics and development of students´ attitudes towards school
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/59928Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Perfil pedagógico Cualidades Percepción del alumnado Escuela secundaria Teachers' characteristics Qualities Students' perceptions Secondary school
Fecha
2017Referencia bibliográfica
Pavlovic, D., Stanisavljevic-Petrovic, Z. e Injac, M. (2017). Teachers´ characteristics and development of students´ attitudes towards school. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 8(1). 239 – 252. [http://hdl.handle.net/10481/59928]
Resumen
This paper addresses two issues: secondary school teachers' characteristics and the impact of these
characteristics on pupils' perceptions of school. Study explored the characteristics of high school teachers
in Niš (Serbia) as perceived by high school students. A comparison was made between views on their
teachers characteristics expressed by two groups of students: vocational schools students and students
attending grammar schools. When it comes to the impact of teachers' characteristics on student's
perceptions of school, personal characteristics, professional characteristics and teacher's behavior were
taken into consideration. A total of 448 students completed three Likert scales that were developed for the
purpose of the study (a scale for measuring student's perception of the presence of certain qualities
among teachers, a scale for measuring teachers' effort to encourage prosocial behavior and a scale for
measuring student's attitude toward school). The study showed significant difference between vocational
school teachers' characteristics and characteristics of teachers who work in grammar schools. The positive
correlation between students' perceptions of teachers' characteristics and students' attitudes toward school
was also confirmed. The positive impact of teachers who possess professional and personal qualities
reflects on students by encouraging student's motivation to go to school, reducing the feeling of pressure
in school, improving student's perception of school atmosphere and reducing the absence from classes. El objeto de estudio de este artículo son los distintos perfiles pedagógicos de los profesores de
secundaria y la influencia de éstos sobre la percepción de la escuela por parte de los alumnos. Realizado
en Niš (Serbia), el estudio que presentamos consiste en el análisis del perfil pedagógico y personal de
profesores de secundaria según la percepción de sus alumnos, y la comparación de los resultados entre
dos grupos de estudiantes: los de las ‘escuelas vocacionales’ (equivalentes a los ciclos formativos en
España), y los institutos. Para evaluar el impacto de la precepción de los alumnos del profesorado sobre
su percepción de la escuela, se consideraron las características profesionales, personales y la actitud
como docentes del profesorado. Un total de 448 estudiantes completaron tres escalas de Likert
elaboradas para el estudio (percepción por parte del alumno de ciertas características entre el
profesorado; esfuerzo para promover la conducta prosocial; actitud del alumno respecto a la escuela). Los
resultados muestran una diferencia significativa entre el perfil percibido de los profesores en los dos tipos
de centro educativo. Se confirmó la correlación positiva entre la percepción de los estudiantes de los
perfiles del profesorado y su valoración de la escuela. El impacto positivo del profesorado con cualidades
profesionales y personales se refleja en los estudiantes en forma de una mayor motivación para atender,
reducción de la presión, y mejora de la percepción del ambiente escolar por parte del alumnado.