Oral Competence in English at the end of Primary Education
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/59366Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Oral competence in English Urban schools Rural schools Bilingual schools Primary education Competencia oral en inglés Centros urbanos Centros rurales Centros bilingües Educación Primaria
Fecha
2017Referencia bibliográfica
Cantón Mayo, Isabel., Pérez Barrioluengo, Elena. Oral Competence in English at the end of Primary Education. Porta Linguarum, 28: 37-48 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/59366]
Resumen
Oral communicative competence includes a wide semantic field since the
oral expression is a way of expression for the thought and it provides feedback and develops by means of the linguistic function (Vygotski, 1992; Piaget, 1983a, 1983b; Pinker,
2003). English communicative competence is based on the use of the language as a tool
of communication, both oral and written, of representation, of interpretation and of reality
comprehension. This investigation aims to analyse the oral communicative competence in
English of students who have finished the stage of Primary Education. It also tries to know
if the center where students study, the students’ gender, the attitude towards the English
language and attendance to private lessons increase the oral communicative competence.
The sample was intentional and stratified (rural-urban, ordinary-bilingual).It is composed by
265 students and the instrument is a questionnaire provided with reliability and validity. The
results show high levels of competence, higher than expected, and with light differences that
favor the girls and the urban bilingual schools in the acquisition of the oral communicative
competence in English. La competencia en comunicación oral abarca un amplio campo semántico ya
que la expresión oral es un medio de expresión para el pensamiento y éste, a su vez, se
retroalimenta y desarrolla mediante la función lingüística (Vygotski, 1992; Piaget, 1983a,
1983b; Pinker, 2003). La competencia en comunicación lingüística en inglés se sustancia en
el uso del lenguaje como herramienta de comunicación, tanto oral como escrita, de representación, de interpretación y de comprensión de la realidad. Esta investigación tiene como
objetivo conocer la competencia en comunicación lingüística de forma oral en lengua inglesa
de los escolares al terminar la etapa de Educación Primaria. También intenta conocer si el
centro donde se estudia, el género del estudiante, la actitud hacia el inglés y el recibir apoyo
extraescolar incrementan esa competencia oral. La muestra fue intencional y estratificada
(rurales-urbanos, ordinarios-bilingües) compuesta por 265 escolares y el instrumento ha sido
el cuestionario dotado de fiabilidad y validez. Los resultados muestran niveles de competencia altos, superiores a los esperados y con ligeras diferencias que favorecen a las chicas y a
los centros urbanos bilingües en la adquisición de la competencia oral en inglés.