Liderazgo y calidad en la Educación Superior
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Cuevas López, María Mercedes; Fernández Cruz, Manuel; Díaz Rosas, Francisco; Gijón Puerta, José; Lizarte Simón, Emilio Jesús; Ibáñez-Cubillas, Pilar; El Homrani, Mohammed; Ávalos Ruiz, Inmaculada; Rodríguez Muñoz, Roberto J.Editorial
Universidad de Córdoba
Materia
Liderazgo Calidad Educación Superior Mejora
Date
2019Referencia bibliográfica
Cuevas López, M., Fernández Cruz, M., Díaz Rosas, F., Gijón Puerta, J., Lizarte Simón, E.J., Ibáñez- Cubillas, P., El Homrani, M., Ávalos Ruiz, I., & Rodríguez Muñoz, R. (2019). Liderazgo y calidad en la Educación Superior. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(2), 52-72.
Abstract
En la Universidad del Siglo XXI, la función de liderazgo está en la base de los procesos de
surgimiento, mantenimiento e institucionalización de una nueva cultura de la calidad
(Fernández Cruz, 2015).
En este contexto, las universidades han creado unas Unidades de Calidad como responsables
de los procesos de acreditación, seguimiento y renovación de títulos que deben actuar como
verdaderos impulsores de unas acciones de mejora para las que resulta indispensable la puesta
en marcha de procesos de evaluación y seguimiento que exigen el ejercicio de un liderazgo
que fomente una cultura de calidad que impregne el quehacer diario de la institución.
Los nuevos Títulos de Grado establecidos dentro del Espacio Europeo de Educación Superior
demandan una serie de actuaciones que deben ser ejecutadas por los llamados Coordinadores
de Grado como responsables de la coordinación de los equipos docentes.
Además de lo anterior, el proceso de internacionalización que conlleva el Espacio Europeo de
Educación Superior supone el desarrollo de estrategias de liderazgo a nivel interno, que se han
traducido hacia el exterior en un fuerte liderazgo institucional (Cleveland-Innes, 2012; Juárez-
Casalengua, 2015), y en un impulso y liderazgo político e institucional de la UE. In the 21st century university, the leadership function is at the base of the processes of
emergence, maintenance and institutionalization of a new culture of quality (Fernández Cruz,
2015).
In this context, the universities have created Quality Units to facilitate the process of
accreditation, monitoring and renewal official degrees. This units must act as real drivers of
improvement for which it is essential implement assessment and monitoring procedures that
require a leadership that foster a culture quality in the daily activities of the institution.
The new official degrees established under European Higher Education Area demand a series of
actions that must be carried out by the so-called Degree Coordinators as responsible for the
coordination of the teaching teams.
In addition to the above, the internationalization that entails the European Higher Education Area
implies the development of internal leadership strategies that have been turned into strong
institutional leadership (Cleveland-Innes, 2012; Juárez-Casalengua, 2015), and in an impetus and
political and institutional leadership of the EU.
On the other hand, as most of the research on leadership has traditionally focused on
managerial positions, we have wanted to approach from an alternative perspective the
leadership function exercised by university students through the different representation positions
they perform.