@misc{10481/59229, year = {2019}, url = {http://hdl.handle.net/10481/59229}, abstract = {En la Universidad del Siglo XXI, la función de liderazgo está en la base de los procesos de surgimiento, mantenimiento e institucionalización de una nueva cultura de la calidad (Fernández Cruz, 2015). En este contexto, las universidades han creado unas Unidades de Calidad como responsables de los procesos de acreditación, seguimiento y renovación de títulos que deben actuar como verdaderos impulsores de unas acciones de mejora para las que resulta indispensable la puesta en marcha de procesos de evaluación y seguimiento que exigen el ejercicio de un liderazgo que fomente una cultura de calidad que impregne el quehacer diario de la institución. Los nuevos Títulos de Grado establecidos dentro del Espacio Europeo de Educación Superior demandan una serie de actuaciones que deben ser ejecutadas por los llamados Coordinadores de Grado como responsables de la coordinación de los equipos docentes. Además de lo anterior, el proceso de internacionalización que conlleva el Espacio Europeo de Educación Superior supone el desarrollo de estrategias de liderazgo a nivel interno, que se han traducido hacia el exterior en un fuerte liderazgo institucional (Cleveland-Innes, 2012; Juárez- Casalengua, 2015), y en un impulso y liderazgo político e institucional de la UE.}, abstract = {In the 21st century university, the leadership function is at the base of the processes of emergence, maintenance and institutionalization of a new culture of quality (Fernández Cruz, 2015). In this context, the universities have created Quality Units to facilitate the process of accreditation, monitoring and renewal official degrees. This units must act as real drivers of improvement for which it is essential implement assessment and monitoring procedures that require a leadership that foster a culture quality in the daily activities of the institution. The new official degrees established under European Higher Education Area demand a series of actions that must be carried out by the so-called Degree Coordinators as responsible for the coordination of the teaching teams. In addition to the above, the internationalization that entails the European Higher Education Area implies the development of internal leadership strategies that have been turned into strong institutional leadership (Cleveland-Innes, 2012; Juárez-Casalengua, 2015), and in an impetus and political and institutional leadership of the EU. On the other hand, as most of the research on leadership has traditionally focused on managerial positions, we have wanted to approach from an alternative perspective the leadership function exercised by university students through the different representation positions they perform.}, publisher = {Universidad de Córdoba}, keywords = {Liderazgo}, keywords = {Calidad}, keywords = {Educación Superior}, keywords = {Mejora}, title = {Liderazgo y calidad en la Educación Superior}, doi = {10.21071/edmetic.v8i2.12120}, author = {Cuevas López, María Mercedes and Fernández Cruz, Manuel and Díaz Rosas, Francisco and Gijón Puerta, José and Lizarte Simón, Emilio Jesús and Ibáñez-Cubillas, Pilar and El Homrani, Mohammed and Ávalos Ruiz, Inmaculada and Rodríguez Muñoz, Roberto J.}, }