Use of Literature, Resources and Innovative Methodologies in the English Classroom
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/58565Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
English literature Secondary Education Resources Methodology Innovation Literatura inglesa Educación Secundaria Obligatoria Recursos Metodología Innovación
Fecha
2019-06Referencia bibliográfica
Torrano Guillamón, Lorena; Cascales Martínez, Antonia; Carillo García, María Encarnación. Use of Literature, Resources and Innovative Methodologies in the English Classroom. Porta Linguarum, 32: 53-70 (2019). [http://hdl.handle.net/10481/58565]
Resumen
This research is aimed at analysing English teachers’ perception, use and level of professional development regarding literature, resources and innovative methodologies in the classroom. The type of quantitative investigation method used had a descriptive-comparative nature, where 70 secondary teachers, that taught English as a foreign language, answered a questionnaire created ad hoc. The results show that teachers consider literature as a great resource for the development of basic competences; nevertheless, most of them do not use it to a great extent and, when they do, it is through reading tasks of textbooks and graded books. We conclude that literature texts are perceived as too difficult, probably because teachers may not know how to select the best-suited works in terms of cognition and interest. As educational implications, we propose for EFL teachers to acquire, during their initial education, the pertinent knowledge about literary works, tasks, ICTs and audiovisual materials for the teaching of English, and how to assess these contents. It is interesting, to point out the limitations of the study, related to the compilation of the best literature works for the English teaching, in order to plan future lines of investigation. Esta investigación tiene como objetivo analizar la percepción, el uso y el nivel de desarrollo profesional del profesorado de inglés con respecto a la literatura, los recursos y las metodologías innovadoras en el aula. El tipo de investigación cuantitativa utilizada fue de naturaleza descriptiva-comparativa, donde 70 profesores de secundaria, que enseñaban inglés como lengua extranjera, respondieron un cuestionario creado ad hoc. Los resultados muestran que el profesorado considera la literatura como un gran recurso para el desarrollo de competencias básicas; sin embargo, la mayoría no la usa en gran medida y, cuando lo hacen, es a través de tareas de lectura de libros de texto y lecturas graduadas. Concluimos que los textos literarios se perciben como demasiado difíciles, probablemente porque el profesorado desconozca cómo seleccionar las obras más adecuadas en términos de cognición e interés. Como implicaciones educativas, proponemos que el profesorado de inglés adquiera, durante su formación inicial, el conocimiento pertinente sobre obras literarias, tareas, TIC, materiales audiovisuales, estrategias de evaluación relacionadas. Es interesante señalar las limitaciones del estudio, relacionadas con la compilación de las mejores obras literarias para la enseñanza del inglés, y para planificar futuras líneas de investigation.