A comparative approach of dealing with diversity: the managing of immigration and education in Spain and immigration and health in USA
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
Materia
Interculturality Education Health
Date
2019Referencia bibliográfica
Alcaraz, A. O., & Chicón, R. M. (2019). A Comparative approach of dealing with diversity: The managing of immigration and education in spain and immigration and health in USA. Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 28(55), 1-14.
Abstract
This article looks at the management of cultural diversity and the construction
of difference in two different contexts, Spain and the United States, and
two areas of management and policy intervention, education and health.
By researching these two cases with the same unit of analysis, we will show
the existence of certain dynamics that create and reproduce differences and
cultural-ethnic boundaries, and how these logics generate inequality between
groups that are continuously essentialized. The analysis, as multisituated, and
the result of ethnographic research in both contexts, takes into account that the
public policies analyzed understand themselves as processes of recognition of
‘cultural diversity’ in terms of ‘interculturality’. El articulo muestra cómo se realiza la gestión de la diversidad cultural y cómo
–derivado de ello– se produce la construcción de la diferencia en dos contextos
diferentes, España y Estados Unidos; en dos áreas de intervención distintas,
educación y salud. Siendo así, a través del abordaje de dos casos distintos y
una misma unidad de análisis –la gestión de la diversidad–, mostramos cómo
ciertas dinámicas están creando y reproduciendo diferencias a partir de fronteras
culturales y étnicas, y cómo dichas lógicas generan desigualdades entre
grupos de personas que están siendo continuamente esencializadas. El análisis
comparativo ofrecido, en tanto multisituado y resultado de investigaciones etnográficas
en ambos contextos, evidencia que las políticas públicas observadas
en los distintos contextos mencionados vehiculan una gestión de la diversidad
cultural en estos términos, identificando a la misma en tanto que “interculturalidad”.