Addressing CLIL Lecturers’ Needs: Reflections on Specific Methodological Training
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Universidad de Granada
Materia
Content and Language Integrated Learning (CLIL) Integrating Content and Language in Higher Education (ICLHE) Bilingual education Methodology Teacher Training Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas (AICLE) Integración de Contenidos y Lenguas en Educación Superior (ICLHE) Educación bilingüe Metodología Formación del profesorado
Fecha
2018-04Referencia bibliográfica
Candela Contero, Francisco Zayas Arco Tirado, José Luis. Addressing CLIL Lecturers’ Needs: Reflections on Specific Methodological Training. Porta Linguarum, Monográfico III: 121-135 (2018). []
Resumen
Following the launch of the project ‘Analysis and quality assurance of
plurilingual Higher Education programmes in Andalusia’, diverse voices have been warning,
irrespective of specific linguistic problems, about the difficulties university teachers might
have in implementing a CLIL approach in the classroom. This study delves into the nature
of the problem whilst studying the extent to which CLIL lecturers in different Andalusian
public universities are aware of potential hurdles. The observational study intends to
identify lecturers’ perceptions on their teaching skills when delivering CLIL lessons. The
rapid expansion of Integrating Content and Language in Higher Education institutions
requires more research into the key additional teaching skills needed in order to deliver high
quality instruction. The sample consists of 138 lecturers belonging to 66 different fields of
knowledge, distributed across six public universities in the Spanish region of Andalusia. A
15-item survey was designed and implemented online in the academic year of 2016/2017.
The results allow us to identify methodological shortcomings among Andalusian CLIL
lecturers. This analysis contributes to design a specific programme for didactic training
addressed to CLIL university teachers. Desde la puesta en marcha del proyecto ‘Análisis y Garantía de Calidad de la
Educación Plurilingüe en la Educación Superior en Andalucía’ han sido diversas las voces
que, con independencia de los problemas de carácter lingüístico, advierten sobre las dificultades
en la aplicación de la modalidad AICLE para los docentes universitarios. Este estudio
abunda en la naturaleza de dicha problemática y revisa la medida en que el profesorado
AICLE de las diferentes universidades públicas andaluzas es consciente de ello. Este estudio
trata de identificar la percepción de los profesores universitarios sobre sus habilidades en su
docencia AICLE. La expansión de integración de contenido y lengua en las instituciones de
educación superior exige más investigación sobre las habilidades didácticas requeridas para
la docencia AICLE. La muestra consistió en 138 profesores de 66 áreas de conocimiento
diferentes pertenecientes a 6 universidades públicas de la región española de Andalucía. Para ello, se diseñó una encuesta en línea con un total de 15 ítems que lanzó en el curso académico
de 2016/2017. Los resultados nos permiten identificar las carencias metodológicas de los
profesores AICLE en las universidades andaluzas. Este análisis nos ayuda en el diseño de un
programa específico de formación didáctica para docentes AICLE en Educación Superior.