Teacher Questioning: Exploring Student Interaction and Cognitive Engagement in Spanish and EMI University Lectures
Metadatos
Afficher la notice complèteAuteur
Sánchez-García, DaviniaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Questions Interaction EMI Higher education Classroom discourse Teacher training Preguntas Interacción Educación superior Discurso del aula Formación del profesorado
Date
2018-04Referencia bibliográfica
Sánchez-García, Davinia. Teacher Questioning: Exploring Student Interaction and Cognitive Engagement in Spanish and EMI University Lectures. Porta Linguarum, Monográfico III: 103-120 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54304]
Résumé
This paper reports on the findings of a contrastive study exploring the
use of teacher questions to gauge their cognitive demand and potential for triggering
interaction between classroom participants. The data consists of a corpus of 16
lectures given in Spanish and English (eight of each) from two subjects in a Business
Administration degree. Results show similarities and differences in the use of teacher
questions in Spanish and EMI contexts, and highlight the importance of language
awareness to help lecturers notice the impact of their discourse on students’ learning. Este estudio informa de los resultados de un análisis contrastivo que explora
el uso de las preguntas como recursos lingüísticos del profesor e investiga su potencial para
fomentar la interacción y el desarrollo cognitivo de los alumnos. Para ello se analizan 16
clases del Grado de ADE impartidas tanto en español como en inglés. Los resultados reflejan
similitudes y diferencias en el uso de las preguntas según la lengua de instrucción y destacan
la importancia de concienciar a los profesores del posible impacto de su discurso en el
aprendizaje de sus alumnos.