Cross-Cultural Sensitivity and Intensity of Interaction in Study Abroad: A Developmental Approach
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Study abroad Cross-cultural sensitivity Intensity of interaction Second language learners Estudios en el extranjero Sensibilidad intercultural Intensidad de interacción Estudiantes de lenguas segundas
Fecha
2018Referencia bibliográfica
Sánchez Hernández, Ariadna; Alonso Marks, Emilia. Cross-Cultural Sensitivity and Intensity of Interaction in Study Abroad: A Developmental Approach. Porta Linguarum, 30: 165-175 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54045]
Resumen
The present study examines second language (L2) learners’ development
of cross-cultural sensitivity (CCS) during study abroad (SA) programs, and how intensity
of interaction with L2 speakers influences the reported gains. A group of US college students
participating in a SA program in Mexico completed the Inventory of Cross-Cultural
Sensitivity (ICCS) questionnaire (Cushner, 1986), a language contact questionnaire, and 10
weekly journal entries. The results revealed that learners did not significantly develop their
CCS. Intensity of interaction, however, was enhanced during the semester, although it did
not seem to affect CCS gains. Qualitative data provided insights into the reasons behind the
reported development. Este estudio examina el desarrollo de la competencia intercultural de estudiantes
de lenguas extranjeras durante estancias en el extranjero, y cómo la intensidad de
interacción con hablantes nativos influye en el desarrollo intercultural. Un grupo de estudiantes
estadounidenses en una estancia en México completaron el Inventario de Sensibilidad
Intercultural (Cushner, 1986), un cuestionario de contacto y 10 entradas de diarios. Los
resultados indicaron que los estudiantes no desarrollaron significativamente su competencia
intercultural. Sin embargo, sí que aumentaron la intensidad de interacción, aunque esta no
tuvo ningún efecto sobre las ganancias interculturales. Mediante datos cualitativos se obtuvieron
detalles sobre la evolución observada.