Teacher Perspectives on CLIL Implementation: A Within-Group Comparison of Key Variables
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Universidad de Granada
Materia
CLIL Implementation Teacher perspectives Qualitative study Variables AICLE Implementación Perspectivas del profesorado Estudio cualitativo Variables
Fecha
2018-01Referencia bibliográfica
Milla Lara, María Dolores; Casas Pedrosa, Antonio Vicente. Teacher Perspectives on CLIL Implementation: A Within-Group Comparison of Key Variables. Porta Linguarum, 29: 159-180 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54032]
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This paper reports on some of the outcomes of the R&D projects FFI2012-32221 and P12-HUM-2348, funded by the Ministerio de Economía y Competitividad and the Junta de Andalucía, respectively.Resumen
This article reports on the outcomes of a qualitative study carried out with
teachers in four eastern Andalusian provinces (Granada, Almería, Jaén, and Córdoba) into
their perspectives on the implementation of CLIL programmes. Data triangulation, methodological
triangulation, and location triangulation have all been employed to obtain a comprehensive
and representative picture into the way in which CLIL programmes are playing
out in this context. After framing the topic against the backdrop of the projects, the paper expounds
on the objectives, methodology, variables, and procedure employed in the study. The
bulk of the article is devoted to outlining its main findings in relation to the ten main fields of
interest which have been canvassed: L2 use in class, L2 development: discursive functions,
competence development, methodology, materials and resources, evaluation, teacher training
and motivation, mobility, coordination, organization, workload, and overall appraisal
of bilingual programmes. Within-group comparisons are also carried out to determine the
existence of statistically significant differences within the cohort of teachers in terms of a
series of identification variables. A detailed diagnosis of where we currently stand in this
process of adaptation to CLIL models is provided and the main lacunae to be addressed in
this area are pinpointed. Este artículo presenta los resultados de un estudio cualitativo realizado con
profesorado de las cuatro provincias orientales andaluzas (Granada, Almería, Jaén y Córdoba)
para conocer sus perspectivas sobre la implementación de los programas AICLE. Para
obtener una imagen representativa y completa del modo en el que dichos programas se están
desarrollando en ese ámbito, se ha empleado triangulación de datos, metodología y lugar.
Tras situar el tema en el contexto de los proyectos, el artículo explica los objetivos, metodología,
variables y procedimiento del estudio. El resto del artículo expone los principales
hallazgos en las diez áreas de interés consideradas: uso de la lengua extranjera en clase,
desarrollo de la misma (funciones discursivas), desarrollo de competencias, metodología,
materiales y recursos, evaluación, formación del profesorado y motivación, movilidad, coordinación,
organización, carga de trabajo y valoración general de los programas bilingües.
También se han realizado comparaciones intragrupales para determinar la existencia de diferencias estadísticamente significativas dentro del profesorado en función de una serie de
variables de identificación. Se proporciona un diagnóstico detallado de la situación actual en
el proceso de adaptación a los modelos de AICLE y se explican las principales lagunas que
han de afrontarse.