Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorMadrid Fernández, Daniel 
dc.contributor.authorBarrios, Elvira
dc.date.accessioned2018-12-05T15:51:26Z
dc.date.available2018-12-05T15:51:26Z
dc.date.issued2018-02
dc.identifier.citationMadrid, Daniel; Barrios, Elvira. A Comparison of Students’ Educational Achievement across Programmes and School Types with and without CLIL Provision. Porta Linguarum, 29: 29-50 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54021]es_ES
dc.identifier.issn1697-7467
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/54021
dc.description.abstractThis paper discusses factors that determine school achievement in general, with special reference to school type, and the factors that make schools different, such as the students’ economic and sociocultural level and family support. Then, it provides data about academic achievement in CLIL and non-CLIL programme groups and across three different types of schools: public (bilingual and non-bilingual), private (bilingual) and charter (non-bilingual), with a research design that matches students in terms of verbal intelligence and motivation. A total of 13 public (n = 551), one private (n = 42) and three charter (n = 127) schools at both the primary and secondary levels from the provinces of Cádiz and Málaga in Andalusia, Spain, participated in the study. Performance in L1 (Spanish), FL (English) and subjects taught in English in CLIL (or bilingual) schools (Natural, Social and Cultural Environment Education in primary education, Natural Science in compulsory secondary education) is compared. Results show differences in performance between the CLIL and the mainstream, non-CLIL programme and between school types–particularly at the secondary level. Additionally, results from discriminant analyses seem to provide evidence that factors such as motivation, verbal intelligence, extramural exposure to English and socioeconomic status cannot account for differences between CLIL and non-CLIL groups.es_ES
dc.description.abstractEste artículo aborda factores que determinan el logro escolar, con un énfasis especial en el tipo de centro, así como los factores que diferencian estas instituciones, tales como el nivel económico y sociocultural del estudiante y el apoyo familiar. Asimismo proporciona datos sobre logro académico en grupos de docencia bilingüe (CLIL) y no bilingüe, y en grupos procedentes de tres tipos de centros: público (bilingüe y no bilingüe), privado (bilingüe) y concertado (non-bilingüe), cuyos estudiantes estaban emparejados en cuanto a inteligencia verbal y motivación. Participaron 13 centros públicos (n= 551), uno privado (n=42), y tres concertados (n=127) de las provincias de Cádiz y Málaga (Andalucía, España). Se comparó el rendimiento académico en la L1 (español), la LE (inglés) y asignaturas impartidas en inglés en los colegios bilingües (Conocimiento del Medio Natural, Social y Cultural en Educación Primaria y Ciencias de la Naturaleza en la Enseñanza Secundaria Obligatoria). Los resultados muestran diferencias entre el grupo bilingüe y el no bilingüe, y entre tipos de centros, particularmente en Secundaria. Asimismo, los resultados obtenidos a partir de los análisis discriminantes parecen arrojar evidencia de que factores tales como la motivación, la inteligencia verbal, la exposición al inglés fuera del aula y el estatus socioeconómico no explican las diferencias encontradas entre los grupos bilingüe y no bilingüe.es_ES
dc.description.sponsorshipThis work was supported by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness, under Grant FFI2012-32221, and by the Junta de Andalucía, under Grant P12-HUM-23480.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectCLILes_ES
dc.subjectSocioeconomic and sociocultural factorses_ES
dc.subjectPublic schooles_ES
dc.subjectPrivate schooles_ES
dc.subjectAchievementes_ES
dc.subjectAICLEes_ES
dc.subjectFactores socioeconómicos y socioculturaleses_ES
dc.subjectColegio públicoes_ES
dc.subjectColegio privadoes_ES
dc.subjectRendimientoes_ES
dc.titleA Comparison of Students’ Educational Achievement across Programmes and School Types with and without CLIL Provisiones_ES
dc.title.alternativeComparación del logro educativo de los estudiantes en programas y tipos de centro con enseñanza AICLE y sin ellaes_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/Digibug.54021


Ficheros en el ítem

[PDF]

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España