A Comparison of Students’ Educational Achievement across Programmes and School Types with and without CLIL Provision
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
CLIL Socioeconomic and sociocultural factors Public school Private school Achievement AICLE Factores socioeconómicos y socioculturales Colegio público Colegio privado Rendimiento
Fecha
2018-02Referencia bibliográfica
Madrid, Daniel; Barrios, Elvira. A Comparison of Students’ Educational Achievement across Programmes and School Types with and without CLIL Provision. Porta Linguarum, 29: 29-50 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54021]
Patrocinador
This work was supported by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness, under Grant FFI2012-32221, and by the Junta de Andalucía, under Grant P12-HUM-23480.Resumen
This paper discusses factors that determine school achievement in general,
with special reference to school type, and the factors that make schools different, such as the
students’ economic and sociocultural level and family support. Then, it provides data about
academic achievement in CLIL and non-CLIL programme groups and across three different
types of schools: public (bilingual and non-bilingual), private (bilingual) and charter
(non-bilingual), with a research design that matches students in terms of verbal intelligence
and motivation. A total of 13 public (n = 551), one private (n = 42) and three charter (n = 127)
schools at both the primary and secondary levels from the provinces of Cádiz and Málaga
in Andalusia, Spain, participated in the study. Performance in L1 (Spanish), FL (English)
and subjects taught in English in CLIL (or bilingual) schools (Natural, Social and Cultural
Environment Education in primary education, Natural Science in compulsory secondary education)
is compared. Results show differences in performance between the CLIL and the
mainstream, non-CLIL programme and between school types–particularly at the secondary
level. Additionally, results from discriminant analyses seem to provide evidence that factors
such as motivation, verbal intelligence, extramural exposure to English and socioeconomic
status cannot account for differences between CLIL and non-CLIL groups. Este artículo aborda factores que determinan el logro escolar, con un énfasis
especial en el tipo de centro, así como los factores que diferencian estas instituciones, tales
como el nivel económico y sociocultural del estudiante y el apoyo familiar. Asimismo proporciona
datos sobre logro académico en grupos de docencia bilingüe (CLIL) y no bilingüe,
y en grupos procedentes de tres tipos de centros: público (bilingüe y no bilingüe), privado
(bilingüe) y concertado (non-bilingüe), cuyos estudiantes estaban emparejados en cuanto
a inteligencia verbal y motivación. Participaron 13 centros públicos (n= 551), uno privado
(n=42), y tres concertados (n=127) de las provincias de Cádiz y Málaga (Andalucía, España).
Se comparó el rendimiento académico en la L1 (español), la LE (inglés) y asignaturas
impartidas en inglés en los colegios bilingües (Conocimiento del Medio Natural, Social y
Cultural en Educación Primaria y Ciencias de la Naturaleza en la Enseñanza Secundaria Obligatoria). Los resultados muestran diferencias entre el grupo bilingüe y el no bilingüe, y
entre tipos de centros, particularmente en Secundaria. Asimismo, los resultados obtenidos a
partir de los análisis discriminantes parecen arrojar evidencia de que factores tales como la
motivación, la inteligencia verbal, la exposición al inglés fuera del aula y el estatus socioeconómico
no explican las diferencias encontradas entre los grupos bilingüe y no bilingüe.