Nineteenth-Century English Fiction as a Source for Teaching Discourse Presentation Strategies to Spanish EFL Students: A Corpus-Based Approach to Direct Speech Reporting Verbs
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Ruano San Segundo, PabloEditorial
Universidad de Granada
Materia
Corpus-based approach Victorian fiction Direct speech Teaching Reporting verbs Estudio de corpus Novela victoriana Estilo directo Enseñanza Verbos de habla
Fecha
2016-06Referencia bibliográfica
Ruano San Segundo, Pablo. Nineteenth-Century English Fiction as a Source for Teaching Discourse Presentation Strategies to Spanish EFL Students: A Corpus-Based Approach to Direct Speech Reporting Verbs. Porta Linguarum, 26: 161-175 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/53942]
Resumen
Direct speech has traditionally lacked the attention devoted to indirect speech
in EFL teaching in the Spanish curriculum. The verbatim representation of the speech act
being reported seems as a taken-for-granted construction which does not need further analysis.
Thanks to a corpus-based approach, though, it is possible to retrieve data that prove
otherwise. Reporting verbs will be the element under analysis, since they make it possible
to demonstrate that the way in which discourse is projected can be highly interpretative. The
analysis will consist of a corpus-based study of more than eighty English Victorian novels (c.
16.8 million words). It will be carried out with WordSmith Tools (Scott, 2013), which allows
the retrieval of more than 30,000 verbs. El estilo directo ha carecido tradicionalmente de la atención que sí ha recibido
el estilo indirecto en la enseñanza del inglés como lengua extranjera en España. La cita literal
del acto de habla que se representa parece hacer innecesaria su enseñanza en contextos de
aprendizaje de una lengua. Gracias a un enfoque de corpus, sin embargo, es posible aglutinar
el material suficiente para demostrar que esto no es así. Los verbos de habla serán el objeto
de estudio de este trabajo, pues servirán para ratificar que la manera en que se proyecta el discurso
es decisiva a la hora de percibirlo. El análisis consistirá en un estudio basado en corpus
de más de ochenta novelas victorianas. Se realizará con WordSmith Tools (Scott, 2013), que
permite rescatar más de treinta mil verbos de habla para su posterior estudio.