The Use of Learning Strategies Among Learners of Spanish: an Empirical Study
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Di Carlo, SergioEditorial
Universidad de Granada
Materia
Spanish as a second language Learning strategies Foreign language acquisition Factors Español como segunda lengua Estrategias de aprendizaje Adquisición de lengua extranjera Factores
Date
2016-06Referencia bibliográfica
Di Carlo, Sergio. The Use of Learning Strategies Among Learners of Spanish: an Empirical Study. Porta Linguarum, 26: 81-92 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/53925]
Résumé
This paper presents an empirical study focused on the language learning strategies
used by 69 students of Spanish at college teaching centers. The objectives of this
research were to identify and describe the types of language learning strategies used by the
participants. A quantitative methodological profile was applied for this descriptive exploratory
study. The data collection instrument was a Likert-type scale, used in other researches,
which was adapted to Spanish. Data analysis was conducted using a descriptive statistical
analysis. The results showed that social strategies seemed to be the ones most commonly
used, followed by metacognitive and cognitive strategies. Affective and memory strategies
proved to be the least used. Additionally, certain features about strategies use were observed,
which could be linked to factors, such as gender and nationality, according to previous similar
studies. Este trabajo presenta un estudio empírico sobre las estrategias de aprendizaje
de lenguas utilizadas por 69 estudiantes de español en centros universitarios. Los objetivos
propuestos fueron la identificación y la descripción del uso de los tipos de estrategias de
aprendizaje. Se aplicó un perfil metodológico cuantitativo con uso de estadística descriptiva.
El instrumento de recolección de datos fue una adaptación de una escala tipo Likert usada
en otras investigaciones. Los resultados mostraron que las estrategias sociales destacaron
por ser las más utilizadas, seguidas de las metacognitivas y las cognitivas, mientras que las
afectivas y las mnémicas resultaron ser las menos usadas. Asimismo, se observaron ciertos
fenómenos en el uso de estrategias que podrían estar asociados a factores, tales como el sexo
y la nacionalidad, según otros estudios han hipotetizado.