Mostrar el registro sencillo del ítem
Insights into Teacher Language Awareness with Reference to the Concept of Self-Marginalization and Empowerment in the Use of a Foreign Language
dc.contributor.author | Lankiewicz, Hadrian | |
dc.contributor.author | Wąsikiew icz-Firlej, Emilia | |
dc.date.accessioned | 2018-11-22T11:55:34Z | |
dc.date.available | 2018-11-22T11:55:34Z | |
dc.date.issued | 2016-01 | |
dc.identifier.citation | Lankiewicz, Hadrian; Wąsikiew icz-Firlej, Emilia. Insights into Teacher Language Awareness with Reference to the Concept of Self-Marginalization and Empowerment in the Use of a Foreign Language. Porta Linguarum, 25: 147-161 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/53895] | es_ES |
dc.identifier.issn | 1697-7467 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10481/53895 | |
dc.description.abstract | The concept of self-marginalization and empowerment in applied linguistics can be derived from the so-called critical school, whose sociolinguistic findings pertain to power (Fairclough 1989, 1992) and hegemony (Gramsci, 1971/1991). It offers new perspectives for the perception of a second/foreign language acquisition process. Thereby, with reference to the notions of multicompetence (Cook, 1991), plurilingualism and multilingualism (Kramsch, 2008), metrolingualism (Otsuji & Pennycook, 2010; Pennycook, 2010), the concept of English as a Lingua Franca (Jenkins, 2007), translingual practice (Canagajarah, 2013), and particularly the ecological metaphor in language acquisition (Kramsch, 2002a) and learning (van Lier, 2004), which demystify linguistic normativity, we offer a survey study into the teacher language awareness pertaining to their self-perception as language users. The article concludes with implications for foreign language teacher education in the era of globalization and autonomization of the language learning process. | es_ES |
dc.description.abstract | Los conceptos de automarginalización y empoderamiento en la lingüística aplicada pueden extraerse de las corrientes críticas así denominadas y cuyos resultados sociolingüísticos se refieren al poder (Fairclough, 1989, 1992) y la hegemonía (Gramsci, 1971/1991). Ofrecen nuevas perspectivas para la percepción del proceso de adquisición de una lengua extranjera. Así, asumiendo las ideas de multicompetencia (Cook, 1991), pluringüismo y multilingüismo (Kramsch, 2008), metrolingüismo (Otsuji y Pennycook, 2010; Pennycook, 2010), el concepto de lingua franca (Jenkins, 2007), la práctica translingüística (Canagajarah, 2013), y en particular, la metáfora ecológica en adquisición (Kramsch, 2002a) y aprendizaje de una lengua (van Lier, 2004), que desmitifica la normatividad lingüística, este trabajo ofrece un estudio evaluativo sobre la sensiblilización/concienciación lingüística del profesorado en cuanto a su autopercepción como usuarios de una lengua. El artículo concluye con las implicaciones en la educación del profesorado de lengua extranjera en la era de la globalización y de la autonomización del proceso de aprendizaje de lenguas. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Universidad de Granada | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ | * |
dc.subject | Teacher language awareness | es_ES |
dc.subject | Marginalization | es_ES |
dc.subject | Empowerment | es_ES |
dc.subject | Linguistic normativity | es_ES |
dc.subject | Autonomization | es_ES |
dc.subject | Concienciación/sensibilización lingüística del profesorado | es_ES |
dc.subject | Marginalización | es_ES |
dc.subject | Empoderamiento | es_ES |
dc.subject | Normatividad lingüística | es_ES |
dc.subject | Autonomización | es_ES |
dc.title | Insights into Teacher Language Awareness with Reference to the Concept of Self-Marginalization and Empowerment in the Use of a Foreign Language | es_ES |
dc.title.alternative | Nuevas perspectivas sobre la concienciación del profesorado de lenguas en relación a los conceptos de automarginalización y empoderamiento en el uso de una lengua extranjera | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.30827/Digibug.53895 |