Insights into Teacher Language Awareness with Reference to the Concept of Self-Marginalization and Empowerment in the Use of a Foreign Language
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Universidad de Granada
Materia
Teacher language awareness Marginalization Empowerment Linguistic normativity Autonomization Concienciación/sensibilización lingüística del profesorado Marginalización Empoderamiento Normatividad lingüística Autonomización
Fecha
2016-01Referencia bibliográfica
Lankiewicz, Hadrian; Wąsikiew icz-Firlej, Emilia. Insights into Teacher Language Awareness with Reference to the Concept of Self-Marginalization and Empowerment in the Use of a Foreign Language. Porta Linguarum, 25: 147-161 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/53895]
Resumen
The concept of self-marginalization and empowerment in applied linguistics
can be derived from the so-called critical school, whose sociolinguistic findings pertain to
power (Fairclough 1989, 1992) and hegemony (Gramsci, 1971/1991). It offers new perspectives
for the perception of a second/foreign language acquisition process. Thereby, with
reference to the notions of multicompetence (Cook, 1991), plurilingualism and multilingualism
(Kramsch, 2008), metrolingualism (Otsuji & Pennycook, 2010; Pennycook, 2010), the
concept of English as a Lingua Franca (Jenkins, 2007), translingual practice (Canagajarah,
2013), and particularly the ecological metaphor in language acquisition (Kramsch, 2002a)
and learning (van Lier, 2004), which demystify linguistic normativity, we offer a survey study
into the teacher language awareness pertaining to their self-perception as language users.
The article concludes with implications for foreign language teacher education in the era of
globalization and autonomization of the language learning process. Los conceptos de automarginalización y empoderamiento en la lingüística
aplicada pueden extraerse de las corrientes críticas así denominadas y cuyos resultados
sociolingüísticos se refieren al poder (Fairclough, 1989, 1992) y la hegemonía (Gramsci,
1971/1991). Ofrecen nuevas perspectivas para la percepción del proceso de adquisición de
una lengua extranjera. Así, asumiendo las ideas de multicompetencia (Cook, 1991), pluringüismo
y multilingüismo (Kramsch, 2008), metrolingüismo (Otsuji y Pennycook, 2010;
Pennycook, 2010), el concepto de lingua franca (Jenkins, 2007), la práctica translingüística
(Canagajarah, 2013), y en particular, la metáfora ecológica en adquisición (Kramsch, 2002a)
y aprendizaje de una lengua (van Lier, 2004), que desmitifica la normatividad lingüística,
este trabajo ofrece un estudio evaluativo sobre la sensiblilización/concienciación lingüística
del profesorado en cuanto a su autopercepción como usuarios de una lengua. El artículo concluye con las implicaciones en la educación del profesorado de lengua extranjera en la era de
la globalización y de la autonomización del proceso de aprendizaje de lenguas.