Pedagogy for Autonomy in FLT: An Exploratory Analysis on its Implementation through Case Studies
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Manzano Vázquez, BorjaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Foreign language teaching Learner autonomy Pedagogy for autonomy Enseñanza de lenguas extranjeras Autonomía del aprendiz Pedagogía para la autonomía
Fecha
2015-01Referencia bibliográfica
Manzano Vázquez, Borja. Pedagogy for Autonomy in FLT: An Exploratory Analysis on its Implementation through Case Studies. Porta Linguarum, 23: 59-74 (2015). [ http://digibug.ugr.es/handle/10481/53755]
Patrocinador
Spanish Ministry of Education research grant (FPU12/03899).Resumen
Through different case studies, this paper analyses the teaching practice of
six foreign language teachers to investigate whether learner autonomy is a relevant goal in
foreign language teaching and how the concept of pedagogy for autonomy is implemented
regarding the pedagogical principles proposed by Jiménez Raya et al. (2007). The main conclusion
to be drawn from this research is that there is a striking lack of learner autonomy in
the context of foreign language learning. The pedagogical principles for the development of
pedagogy for autonomy are marginally implemented as in most cases classroom practice is
still dominated by a traditional, teacher-centred approach to language learning. Mediante diferentes estudios de caso, analizamos la práctica docente de seis
profesores de lengua extranjera para investigar si la autonomía del aprendiz es un objetivo
relevante en la enseñanza de lenguas extranjeras y cómo el concepto de una pedagogía
para la autonomía es implementado en relación a los principios pedagógicos propuestos por
Jiménez Raya et al. (2007). La principal conclusión de este estudio es que la autonomía
del aprendiz dista de ser un objetivo educativo relevante en el contexto del aprendizaje de
lenguas extranjeras. Los principios pedagógicos para el desarrollo de una pedagogía para la
autonomía son ligeramente implementados ya que en muchos casos la práctica en el aula está
dominada por un enfoque tradicional, centrado en el profesor.