Teaching (Theoretical) Linguistics in the Second Language Classroom: Beyond Language Improvement
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Correa, MaiteEditorial
Universidad de Granada
Materia
Theoretical linguistics Pedagogy Teacher education Teacher learning Educational linguistics Lingüística teórica Pedagogía Formación del profesorado Desarrollo profesional del docente Lingüística educacional
Fecha
2014-06Referencia bibliográfica
Correa, Maite. Teaching (Theoretical) Linguistics in the Second Language Classroom: Beyond Language Improvement. Porta Linguarum, 22: 161-171 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/53738]
Resumen
Linguistics enjoys a paradoxical place in second language (SL) teaching. Unlike
students majoring in Linguistics who see it as “study of the mind”, those who take it as
part of a language degree see it as relevant as far as it supports language learning. However,
a good command of the language is not sufficient for effective teaching. I address the need
to revise the place of linguistics in SL curricula and present an innovative teaching approach
that analyzes language in a scientific, systematic manner while focusing on those aspects of
language that are of direct relevance to future language teachers. La lingüística ocupa un lugar paradójico en los departamentos de didáctica de
la lengua extranjera: aunque en los departamentos de Filología se ve como una “ventana a
la mente”, en los de didáctica se ve como un apoyo al aprendizaje de la lengua por parte del
futuro profesor. En este artículo reviso el lugar de la lingüística en el currículo de enseñanza
de segundas lenguas y presento un enfoque a la enseñanza de la lingüística que, siendo
sistemático y científico, también se enfoca en aquellos aspectos relevantes para los futuros
maestros de lengua extranjera.