The Development of FL Teachers’ Professional Identity through the Production of Narratives
Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Granada
Materia
Extensive narratives Language learning Teaching identity Otherness Narrativas Aprendizaje de lenguas Identidad docente Otredad
Date
2014-06Referencia bibliográfica
Pérez Valverde, Cristina; Ruiz Cecilia, Raúl. The Development of FL Teachers’ Professional Identity through the Production of Narratives. Porta Linguarum, 22: 61-72 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/53697]
Résumé
This paper presents a pioneering teacher training model based on the development
of teacher identity. We examine the planning and steps carried out in the implementation
of a research project financed by the Spanish Ministry of Science and Innovation
(Spain). The first phase focuses on the trainees’ own narratives. We also used questionnaires,
interviews, and held weekly seminars to elicit information from a multifaceted point of view.
Results show agreement with theoretical predictions and match former studies outcomes.
The work presented here has profound implications for future studies of teacher training, and
shows evidence in the development of participants’ critical thinking and reflective capacity. El presente artículo presenta un modelo pionero para la formación de profesorado
basado en el desarrollo de la identidad docente. Se examina el planteamiento y las
diferentes fases que se llevaron a cabo en la implementación de un proyecto de investigación
financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación (España). La primera fase utiliza las narrativas
de los propios maestros, las cuales se complementan con cuestionarios, entrevistas y
seminarios semanales con el fin de obtener información desde una perspectiva multifacética.
Los resultados coinciden con las predicciones teóricas y corroboran los resultados de trabajos
previos. Este estudio tiene profundas implicaciones para futuras investigaciones sobre la
formación de docentes y aporta datos que ratifican el desarrollo del pensamiento crítico y de
la capacidad reflexiva de los participantes.