Show simple item record

dc.contributor.authorCorzo, José Luises_ES
dc.date.accessioned2018-01-18T08:24:27Z
dc.date.available2018-01-18T08:24:27Z
dc.date.issued2017-12-15
dc.identifier.citationCorzo, J. L. Aquella carta a una profesora (aquí maestra) cumple 50 años. Profesorado, 21(4): 39-55 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48962]es_ES
dc.identifier.issn1138-414X
dc.identifier.issn1989-639X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/48962
dc.description.abstractEl artículo insiste en el enorme valor pedagógico de aquella carta escrita colectivamente por chicos de montaña con su maestro Lorenzo Milani. Tiene tres apartados: el primero, contextualiza adecuadamente la lectura de la Carta y da cuenta de sus destinatarios y autores reales, del porqué se tradujo a una maestra y no a una profesora, de las dificultades de su traducción y de su recepción en Italia y España. El segundo, señala los rasgos más característicos de la pedagogía de don Milani, con un énfasis especial en la distinción entre la instrucción/aprendizaje y la educación como desarrollo personal. Así como en la relevancia de las relaciones – y el amor - con el mundo, con los otros y el Otro. Finalmente, se exponen de forma sintética algunas de las principales aportaciones de la pedagogía milaniana y de la Carta a una maestra al sistema educativo español actual.es_ES
dc.description.abstractThis paper proclaims the great pedagogical value of that letter collectively written by a few boys from the mountains with their teacher, Lorenzo Milani. The article has three sections: the first one, where the Letter is properly contextualized and its authors as well as whose main audience is clarified. It also explains the reasons behind the translation of the title into Spanish, and how it was received in both Italy and Spain. The second section focuses on the main features of the pedagogy of Mr. Milani, emphasizing particularly the difference between instruction/learning and education as personal development. It also deals with the relevance of relations -love- with the world, with the others and with the Other. The article concludes by sintetizing some of the main contributions of the milanian pedagogy and of the ‘Letter to a Teacher’ to the current Spanish educational system.en_EN
dc.description.sponsorshipUniversidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Granada.es_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectAprendizaje experienciales_ES
dc.subjectCuriosidades_ES
dc.subjectInvestigación del medioes_ES
dc.subjectMotivación es_ES
dc.subjectPedagogía Freinetes_ES
dc.subjectSelective schoolingen_EN
dc.subjectSchool for equityen_EN
dc.subjectSchool failure and abandonmenten_EN
dc.subjectDoposcuolaen_EN
dc.subjectLanguage en_EN
dc.subjectCollective writingen_EN
dc.titleAquella carta a una profesora (aquí maestra) cumple 50 añoses_ES
dc.title.alternativeThat “Letter to a teacher” is 50 years olden_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License