A flexible model for the collaborative annotation of digitized literary works
Author
Gayoso Cabada, Joaquín; Ruiz, César; Pablo Núñez, Luis; Sarasa Cabezuelo, Antonio; Goicoechea de Jorge, María; Sanz-Cabrerizo, Amelia; Sierra Rodríguez, José LuisEditorial
University of Hamburg; Alliance of Digital Humanities Organizations (ADHO)
Materia
Apps Herramientas informáticas Google Books Anotación Biblioteca virtual Literatura digitalizada Informática Annotation recovery Rich-Internet Applications (RIAs) Digital Libraries API
Date
2012Referencia bibliográfica
Gayoso Cabada, J.; et al. "A flexible model for the collaborative annotation of digitized literary works". In: Digital Humanities: "Digital Diversity: Cultures, languages and methods". University of Hamburg, 16-22 July 2012. [http://hdl.handle.net/10481/47211]
Sponsorship
Google Inc., a través del Google’s 2010 Digital Humanities Award Program.Abstract
Presentación de la herramienta informática @Note versión 1.0 en el congreso de Humanidades Digitales de Hamburgo 2012. En el artículo se describe el planteamiento informático de la aplicación, creada para anotar textos literarios extraídos de la biblioteca digital Google (patrocinador de la investigación mediante uno e los premios del 2010 Digital Humanities Award Program). Mediante el uso de esta se pueden realizar tareas de lectura y anotación colaborativa, ya entre comunidades de estudiantes como de profesores. El artículo describe brevemente las funcionalidades informáticas que permiten crear esos esquemas compartidos y otras características técnicas. This paper presents the annotation model used in @Note 1.0, a system developed at Complutense University (Madrid) funded by the Google’s 2010 Digital Humanities Award Program.
@Note 1.0 allows to retrieve digitized works from Google Books collection and add annotations to enrich the texts with research and learning purposes: critical editions, reading activities, e-learning tasks, etc. One of the main features of @Note annotation model is to promote the collaborative creation of annotation schemas by communities of researchers, teachers and students, and the use of these schemas in the definition of annotation activities on literary works.