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dc.contributor.authorFernández Cano, Antonio es_ES
dc.contributor.authorFernández-Guerrero, Inés Maríaes_ES
dc.contributor.authorFernández-Guerrero, Cristinaes_ES
dc.date.accessioned2017-03-31T09:47:34Z
dc.date.available2017-03-31T09:47:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationFernández-Cano, A.; Fernández-Guerrero, I.M.; Fernández-Guerrero, C. Hispanic women in doctoral medical education in 19th century. Educación Médica, 17(4): 152-157 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/45625]es_ES
dc.identifier.issn1575-1813
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/45625
dc.description.abstract[Background] Women's access to education, and more specifically, to medical studies has been a long and painful conquest for equality. In the 19th century, the number of women who actually went to Hispanic universities was small. [Method] This is a descriptive historical and documentary study that reviews six doctoral dissertations retrieved from two databases, the Catálogo Completo and Tesis UCM, from the Complutense University of Madrid. [Results] This study recovers and describes six pioneer doctoral theses defended in nineteenth century by Hispanic women, and it attempts to highlight the early presence of Hispanic women doctors in the field of medical doctoral education as professionals of the highest academic excellence. Specifically, it comments on five medical doctorates and one medical–pharmaceutical doctorate written by three Spanish women, as well as one Colombian, one Argentinean, and one Cuban woman. [Conclusions] A key conclusion is that Hispanic women have produced six pioneering dissertations of singular importance with a multidisciplinary medical scope covering the topics, such as women education, hygiene, ophthalmology, gynecology, and pharmacology.en_EN
dc.description.abstract[Antecedentes] El acceso de las mujeres a la educación y más específicamente a los estudios médicos ha supuesto una conquista larga y penosa por la igualdad. En el siglo XIX el número de mujeres que fueron a las universidades hispanas fue pequeño. [Método] Se trata de un estudio descriptivo histórico y documental que revisa seis tesis doctorales pioneras recuperadas de dos bases de datos, el Catálogo Completo y Tesis UCM, de la Universidad Complutense de Madrid. [Resultados] Este estudio recupera y describe seis tesis doctorales defendidas en el siglo XIX por mujeres hispanas, y trata de destacar la temprana presencia de las mujeres en el campo de la educación médica doctoral y como profesionales de la más alta excelencia académica. Concretamente, comenta las tesis de cinco doctoras médicas y una doctora médico-farmacéutica escritas por tres mujeres españolas, una colombiana, una argentina y una cubana. [Conclusiones] Como conclusión clave se muestra como, en el siglo XIX, seis mujeres hispanas produjeron otras tantas tesis pioneras, de singular relevancia, y con un alcance médico multidisciplinario que cubre temas tales como: la educación de las mujeres, la higiene, la oftalmología, la obstetricia y la farmacología.es_ES
dc.description.sponsorshipOpen Access funded by Fundación Lillyen_EN
dc.language.isoeng
dc.publisherElsevieres_ES
dc.subjectDoctoral medical educationen_EN
dc.subjectDoctoral dissertationsen_EN
dc.subject19th centuryen_EN
dc.subjectWomen doctorsen_EN
dc.subjectHistory of medical educationen_EN
dc.subjectEducación médica doctorales_ES
dc.subjectTesis doctorales es_ES
dc.subjectSiglo XIXes_ES
dc.subjectMujeres doctorases_ES
dc.subjectHistoria de la educación médicaes_ES
dc.titleHispanic women in doctoral medical education in 19th centuryen_EN
dc.title.alternativeMujeres hispanas en la educación médica doctoral del siglo XIXes_ES
dc.typejournal article
dc.rights.accessRightsopen access
dc.identifier.doi10.1016/j.edumed.2016.03.002


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