Show simple item record

dc.contributor.authorCasis Raposo, Marceloes_ES
dc.contributor.authorRico Catro, Nuriaes_ES
dc.contributor.authorCastro Martínez, Encarnaciónes_ES
dc.date.accessioned2017-03-27T12:08:46Z
dc.date.available2017-03-27T12:08:46Z
dc.date.issued2017-03
dc.identifier.citationCasis Raposo, M.; Rico Castro, N.; Castro Martínez, E. Motivación, autoconfianza y ansiedad como descriptores de la actitud hacia las matemáticas de los futuros profesores de educación básica de Chile. PNA, 11(3): 181-203 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/45499]es_ES
dc.identifier.issn1887-3987
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/45499
dc.description.abstractEn este trabajo estudiamos las respuestas de 285 futuros profesores de Educación General Básica en Chile sobre los constructos autoconfianza, motivación y ansiedad, considerados descriptores de la dimensión personal de las actitudes de los estudiantes hacia las matemáticas. El cuestionario utilizado toma en consideración la componente psico-social de las actitudes y su carácter multidimensional, contemplando las dimensiones: personal, social, profesional e institucional de las mismas. Se aprecia que la motivación es el constructo que puntúa con mayor orientación positiva mientras que la autoconfianza y la falta de ansiedad puntúan con orientación positiva más cercana al nivel neutro. In this paper, we study the answers that 285 prospective elementary teachers provide in Chile about the constructs self-confidence, motivation and anxiety, which are considered personal-dimension descriptors of students’ attitudes towards mathematics. We used a questionnaire that considers the psycho-social component of the attitudes and its multidimensional nature, considering the personal, social, professional, and institutional dimensions. We note that motivation has a higher positive score, while the scores of self- confidence and lack of anxiety are positive and closer to zero.es_ES
dc.description.abstractIn this paper, we study the answers that 285 prospective elementary teachers provide in Chile about the constructs self-confidence, motivation and anxiety, which are considered personal-dimension descriptors of students’ attitudes towards mathematics. We used a questionnaire that considers the psycho-social component of the attitudes and its multidimensional nature, considering the personal, social, professional, and institutional dimensions. We note that motivation has a higher positive score, while the scores of selfconfidence and lack of anxiety are positive and closer to zero.en_EN
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherGrupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)es_ES
dc.relation.ispartofseriesPNA;11(3)
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licenseen_EN
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/en_EN
dc.subjectActitud matemáticaes_ES
dc.subjectAnsiedades_ES
dc.subjectAutoconfianzaes_ES
dc.subjectMotivaciónes_ES
dc.subjectFormaciónes_ES
dc.subjectProfesores es_ES
dc.subjectMatemáticas es_ES
dc.subjectAnxiety es_ES
dc.subjectMathematical attitudees_ES
dc.subjectMotivationes_ES
dc.subjectSelf-confidencees_ES
dc.subjectProspective teacherses_ES
dc.titleMotivación, autoconfianza y ansiedad como descriptores de la actitud hacia las matemáticas de los futuros profesores de educación básica de Chilees_ES
dc.title.alternativeMotivation, Self-Confidence and Anxiety as Descriptors of the Attitude Towards Mathematics of the Future Teachers of Basic Education in Chilees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License