Show simple item record

dc.contributor.authorLantarón, Belén S.
dc.date.accessioned2016-01-07T12:48:49Z
dc.date.available2016-01-07T12:48:49Z
dc.date.issued2014-11-19
dc.identifier.citationLantarón, B.S. (2014). La empleabilidad en la Universidad Española. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(2), pp. 272–286. [http://hdl.handle.net/10481/39359]es_ES
dc.identifier.issn1989-9572
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/39359
dc.description.abstractEn este último siglo, el mercado laboral se ha visto modificado tanto desde el punto de vista sociológico, como desde el económico y el tecnológico. Estos cambios han propiciado la desaparición de algunos tipos de empleo y la aparición de otros. En este contexto, la preocupación por la inserción socio-laboral de las personas constituye el fin último de políticas y educación y abre un debate en el cual, la universidad no se queda ajena. Pero, ¿cómo pueden las universidades españolas favorecer la empleabilidad de sus graduados? Esta cuestión es abordada en el presente estudio. La información recogida se obtuvo utilizando como base metodológica la revisión de la literatura así como de las páginas web de las universidades españolas (públicas y privadas). Los resultados obtenidos confirman que la empleabilidad también es una responsabilidad de la universidad como institución educativa y por tanto puede incidir en su implementación entre sus graduados. El estudio concluye que las universidades españolas cuentan con dos estrategias que contribuyen a optimizar la empleabilidad de sus graduados: el diseño de nuevos planes de estudio y una adecuada oferta de servicios de orientación profesional.es_ES
dc.description.abstractIn the last century, the labor market has been changed both from a sociological, as from the economic and technological point of view. These changes have led to the disappearance of some types of employment and the emergence of others. In this context, concerns about the socio- labor integration of people is the ultimate goal of policy and education and open a debate on employability in which the university is not left outside. But how can the Spanish universities optimize the employability of their graduates? This issue is addressed in the present study, using as fundamental methodology a literature and web pages of the universities (public and private) review. The results show that the employability is links to different factors that influence it, concluding that must be treated as a shared responsibility. Obviously, the responsibility of the universities is emphasized, as an educational institution, to improve the employability of their graduates, noting that Spanish universities have two strategies that help optimize it: the design of new curricula and an adequate offer of professional counseling services.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licensees_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es_ES
dc.subjectEmpleabilidades_ES
dc.subjectEducación superiores_ES
dc.subjectPlanes de estudioes_ES
dc.subjectOrientación profesional es_ES
dc.subjectServicios de orientación profesionales_ES
dc.subjectEmployabilityes_ES
dc.subjectHigher educationes_ES
dc.subjectCurriculaes_ES
dc.subjectCareer guidancees_ES
dc.subjectCareer guidance serviceses_ES
dc.titleLa empleabilidad en la Universidad Españolaes_ES
dc.title.alternativeEmployability at the Spanish Universityes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License